Broschyrerna har istället hamnat i Trosa och Gnesta. Västerås stad har i sina sociala medier nu gått ut och uppmanat de invånarna som inte fått broschyren att höra av sig till dem för att identifiera de postnummer som missats.
Johan Ahlström, riskingenjör på Västerås stad säger att problemet är inte akut men däremot mer komplext än att vissa postnummer råkat exkluderas. Förutom det handhavandefel som uppstått på Postnords terminal kan en förklaring vara att informationen distribuerats i reklamutskicket och att hushåll med ”ej-reklam”-skyltar på sina dörrar inte fått broschyren, trots att samhällsviktig information ska passera denna spärr.
– Vi hittar inget tydligt samband. Vissa postnummer har fått broschyren medan andra inte, säger han.
Finns fler broschyrer
Västerås stad har tagit höjd och räknat med att det skulle bli en del felskick enligt Johan Ahlström, inte minst för att det finns en mänsklig felmarginal vid sådana här utskick. De hade dock inte räknat med att siffran skulle bli så pass hög. Hur nu problemet bland de berörda hushållen ska lösas återstår att se.
– Postgången är viktig i kris och vi kommer lösa det. Vi måste lösa det, säger Johan Ahlström.
Postnord har identifierat hushållen
Enligt Kristina Härdelin Tinnert, regionschef på Postnord Mitt är det ett handhavande fel på deras terminal som gjort att broschyrerna hamnat i Trosa och Gnesta. Krisbroschyrerna ska under produktionen inblandats med annan information.
– Vi vet vilka som har fått informationen och vilka som inte fått den. Så fort vi fått broschyren från tryckeriet kommer den gå ut till alla, säger hon.