Förra året skickades drygt 36 300 klagomål in till patientnämnderna, jämfört med drygt 37 100 under 2017. Det visar en sammanställning som SVT Nyheter gjort av patientnämndernas siffror på klagomål i vården.
Det klagar patienter mest på
I tolv regioner har antalet klagomål ökat. Medan det minskat i nio regioner. Sedan 2018 kan patienter och anhöriga även klaga direkt till vården.
Patienter och anhöriga klagar mest på vård och behandling, men den andra stora delen handlar om delaktighet och information i vården.
– Patienterna vill bli lyssnade på och tagna på allvar, säger Anne-Marie Scholander, förvaltningschef på patientnämnden i Skåne.
Ska förbättra kommunikationen
Efter sommaren släpper Inspektionen för vård och omsorg en rapport om just delaktighet och information i vården, som bygger på patientnämndernas sammanställningar. Det här underlaget kan sedan vården använda sig av för att förbättra kommunikationen med patienterna.
– Det skulle underlätta för vården om just informationen blev så bra som möjligt. Risken är annars att patienterna känner sig oroliga och kontaktar vården igen. Då får vården mer att göra, säger Anne-Marie Scholander.
Så klagar du på vården
- Från och med den 1 januari 2018 är vården själv huvudansvarig för att ta emot och besvara klagomål. Men det går även fortsatt att skicka in synpunkter till patientnämnden, som stöttar patienter och närstående i klagomålsprocessen.
- Tidigare kunde patienter även vända sig direkt till Inspektionen för vård och omsorg, men sedan förra året ska klagomål först utredas av vården.
- Patientnämnden finns i alla regioner i Sverige och hit kan patienter som har synpunkter på vården vända sig via mejl eller telefon.
Källa: Patientnämnderna och Inspektionen för vård och omsorg