– Om man tittar nu, två veckor in i januari, har vi femtio procent färre medlemmar jämfört med samma period förra året, säger Thomas Fredrikson verksamhetschef för Friskis och Svettis i Göteborg.
Även Actic, Sats, Nordic Wellness samt Friskis och Svettisföreningarna för Stockholm och Uppsala har fått se antalet medlemmar minska.
Enligt Actics senaste officiella statistik från september 2020 hade bolaget 198 513 medlemmar i Sverige, Norge och Tyskland. Samma tid föregående år hade företaget 223 957 medlemmar.
– Det har inte gått uppåt efter det, vi har ju ett tufft sista kvartal framför oss, säger Actics vd Anders Carlbark.
– Det har framförallt varit svårt att få igång försäljningen av nya medlemskap.
Ingen nyårskampanj
Sats, som även har verksamhet i Danmark, Norge och Finland hade 662 000 medlemmar den sista september 2020, jämfört med 687 000 medlemmar året dessförinnan.
– I år har vi inte haft någon nyårskampanj, vilket annars är ganska vanligt i vår bransch, säger Malin Selander, presschef på Sats.
Också Nordic Welllness har märkt av ett tapp.
– Visst har det varit lite fler frysningar av medlemskapet, definitivt bland de äldre, säger Magnus Wilhelmsson, vd.
60 procent färre på anläggningarna
Gemensamt för gymkedjorna är satsningar för att glesa ut eller minska besöken på anläggningarna.
– Vi har bett våra medlemmar att träna hemma, med vår onlineträning. Vi har också bett medlemmarna att planera sin träning så att de inte kommer på de mest populära tiderna, säger Malin Selander, på Sats.
Enligt Sats egna uppgifter har besöken på anläggningarna minskat med 30 procent. Friskis och Svettis i Stockholm och Göteborg har minskat maxantalet på anläggningarna med 60 procent.
Gensvar för träningsalternativ
Gymkedjorna har också snabblanserat träningsappar, satsat på inspelade eller livesända träningspass och förlagt flertalet pass utomhus.
– Vi har sett en tiofaldig ökning av onlineträningen. Folk har blivit duktiga på att använda alternativen, säger Magnus Wilhelmsson på Nordic Wellness.