Det är Medieakademin som för första gången har kartlagt de som är störst på de sociala plattformarna Facebook, Instagram, Twitter och Youtube.
Listan ”Årets makthavare” toppas av paret som medverkat i flera olika tv-produktioner och som har nästan 700.000 prenumeranter på sin youtube-kanal: Jocke ”Jockiboi” och Jonna Lundell. På plats nummer två finns Felix Kjellberg, eller Pewdiepie, som inledde sin karriär genom att kommentera spel. På tredje plats ligger tidningen Expressen följt av Therese Lindgren som publicerar videoklipp om allt från smink till ångest.
Politiker och artist störst på mikroblogg
Mäktigast på Twitter är tidigare utrikesministern och moderata politikern Carl Bildt. Efter honom kommer artisten Zara Larsson. Publikationen slår fast att de två profilerna är de som lyckats få mest mest räckvidd och engagemang.
LÄS MER: Ny forskning: Så utsätts barn för dold reklam i sociala medier
Politik är ämnet som dominerar Twitter, och den starkaste trenden är kritik mot Sveriges invandringspolitik, säger Emanuel Karlsten på Medieakademin, som gjort undersökningen:
– De som debatterar invandringen har växt snabbast: Hanif Bali, Ivar Arpi, Alice Teodorescu och Sverigedemokraterna går alla framåt. SD är fortfarande små bland riksdagspartierna, men växer snabbt.
Zlatan lockar fans utomlands
De som är störst på bildplattformen Instagram delas upp i flera kategorier där både engagemang och internationella följare listas.
Störst bland utländska användare är fotbollspelaren Zlatan Ibrahimovic. Bäst på att skapa engagemang på samma plattform är, precis som på den totala topplistan, Joakim ”Jockiboi” Lundell.
– Influencers makt är väldigt intressant. Vad händer till exempel om Joakim Lundell säger vilket parti han ska rösta på?, säger Emanuel Karlsten.
– Många gör en ära i att inte vara politiska, för de vet vilket inflytande de har. Men nu närmar sig valet, så det ska bli intressant att se utvecklingen där. Hur kommer de påverka?
SE MER: Therese Lindgren i SVT Edit
Här finns hela kartläggningen
Listan över Årets makthavare har sammanställts av Medieakademin och är en sammanslagning av de personer med mest engagemang och räckvidd på de listade sociala medierna. Här kan du läsa hela publikationen.