Kommissionen har gått igenom myndigheternas hantering av terrorattentaten den 22 juli ifjol, och kommer med svidande kritik.
Bland annat menar man att angreppet på regeringkvarteret kunde ha förhindrats om man på ett effektivt sätt hade jobbat efter säkerhetsföreskrifter som redan fanns.
På väg till fel ö
Kommissionen menar också att polisen kunde ha gripit Anders Behring Breivik tidigare. Bland annat ska polisen först ha varit på väg till fel ö på grund av att man inte hade någon karta. Man hade bara gps att gå efter.
Dessutom fick polisens beredskapsgrupp motorproblem när de skulle ta sig till Utöya. Enligt rapporten var anledningen att båten var för tungt lastad.
Fakta
Kritik mot polisen:
– Regeringskvarteret var dåligt säkrat mot terrorangrepp. Redan 2004 uppmanade polisen regeringen att stänga av trafiken på Grubbegatan, den gata där Breivik åkte in med sin skåpbil med sprängmedel.
– Säkerhetspolisen hade inte rutiner för varningar från tullen om att Breivik beställt ingredienser som kan användas till bomber.
– Rikslarm gick ut först 77 minuter efter det att bomben exploderat. Breivik efterlystes inte, trots att signalement och registreringsnumret på hans bil fanns redan efter nio minuter.
– Gränskontroller sattes in först två timmar efter attacken.
– Det tog närmare 70 minuter att gripa Breivik på Utöya efter det att Buskerudspolisen fick det första larmet.
– Beväpnad polis på land, 600 meter från Utöya, fick order ”att obser-
vera”, trots att Breivik då fortfarande sköt ihjäl människor på ön. Polisen väntade in en polisbåt för att ta sig ut till Utöya, trots att det fanns andra båtar i närheten.
– Polishelikoptern blev stående på backen till klockan 21, trots att piloten var beredd att lyfta strax efter bomben klockan 15.26.