Linnea Risberg, enhetschef på Karlslundsgården, skriver följande förklaring i ett mejl till SVT.
”Karlslundsgården har liksom andra vård- och omsorgsboenden en skör och sårbar målgrupp där hyresgästernas behov är det allra viktigaste.
Det betyder att personalen behöver kunna ha full uppmärksamhet på hyresgästerna, för att höra om de exempelvis ropar eller kallar på personalen.
Vi har både hörande och hörselnedsatta hyresgäster, så personalen behöver kunna kommunicera med båda grupperna. När vi anställer tittar vi alltid först på behovet hos våra hyresgäster och utgår från det.”
Tekniska hjälpmedel räcker inte
Linda Jörlemyr som har lång erfarenhet från andra vård- och omsorgsboenden tror att mycket skulle gå att lösa med tekniska hjälpmedel som SMS, bildtelefoni eller tolkar när det behövs.
I videoklippet här nedan ser du Lindas kritik och hur hennes självkänsla påverkades av beskedet.
Anpassningar inte möjliga
Kommunens verksamhetschef för vård och omsorg, Ann-Catrin Svantes Ohlson, bekräftar att de inte ser att det skulle vara möjligt att anpassa tjänsten för döva och hörselskadade.
– Jag vet att i ett tidigare skede så jobbade man igenom det här konceptet och då såg man att det krävdes den här dubbla kompetensen.
I videoklippet högst upp i artikeln utvecklar verksamhetschefen resonemanget.