Flera brister låg till grund för förra sommarens olycka på Gröna Lund där en kvinna omkom, konstaterar Statens haverikommission i sin utredning av händelsen.
I flera månader har Statens haverikommissionen gjort tekniska undersökningar och utrett de bakomliggande orsakerna till olyckan.
I sin utredning har myndigheten identifierat flera brister som bidragande orsaker till olyckan i berg-och-dalbanan Jetline. Det handlar om brister i både beställning, tillverkning och kontroller av nya bärarmar till åkattraktionen.
Bärarm knäcktes
Det är sidan tidigare känt att en bärarm knäcktes på undersidan av den främre vagnen i berg-och-dalbanan när olyckan inträffade den 25 juni 2023. Att så kunde ske beror enligt Statens haverikommission på brister i svetsfogarna och att en väsentlig del av konstruktionen saknades.
Den brutna bärarmen ledde till att tåget slog emot skarvar i rälsen och bromsades kraftigt, enligt Statens haverikommission. Passagerarna kastades framåt mot säkerhetsbyglarna som i vissa fall gav vika, och tre personer föll ur tåget.