Migranter från det som förenklat kan kallas globala syd löper tre gånger större risk att deras akademiska meriter inte utnyttjas i Sverige, jämfört med de från det globala nord. EU-kommissionen beskriver fenomenet med outnyttjade kompetenser som så kallad ”brain waste.”
Detta framgår av en sammanställning av data från Eurostat, som bland annat Lighthouse Reports, Financial Times och Unbias The News har gjort.
Språkkunskaper avgörande
Enligt John Andersson, arbetsmarknadsanalytiker på Arbetsförmedlingen beror det i Sverige delvis på att arbetsgivare ofta uppfattar utbildningar från länder som USA eller Storbritannien som mer högkvalitativa än de från exempelvis Afrika eller Asien.
I studien om brain waste framgår däremot att språkkunskaper spelar en avgörande roll för att få jobb i Sverige. Detta är något som Catalina Martínez Ascencio från Colombia upplevt. Trots att hon har en masterexamen i folkhälsovetenskap från Lunds universitet, kämpade hon i flera år för att hitta ett arbete i Sverige – utan framgång.
Martínez Ascencio upplevde att SFI inte gav henne den svenska språkträning hon behövde för att uppfylla arbetsgivares krav. Andra hon känner har haft bättre erfarenheter, men Martínez Ascencio beskriver SFI och andra svenska integrationsprogram som ett lotteri, där hon tyvärr inte hade tur. Nu har hon och flera av hennes forskarkollegor flyttat till Nederländerna, där det var lättare att få jobb.
– Den största skillnaden i Nederländerna är att det ofta räcker med att visa vilja att lära sig språket för att få jobb, säger Catalina.
Arbetsgivarna bär visst ansvar
Även arbets- och integrationsminister Johan Pehrson menar att skillnaden i jobbmöjligheter för högutbildade migranter från det globala syd jämfört med nord främst beror på bristande språkkunskaper. Han betonar också att diskriminering och rasism länge har varit ett problem på den svenska arbetsmarknaden.
– Man bör våga anställa någon som kanske inte ännu är helt hundra på språket, säger han.
Regeringen arbetar med att säkerställa att SFI blir enhetligt i hela landet och med att skapa fler möjligheter till att kombinera språkundervisning med deltidsarbete, tillägger Pehrson.