Den nya tekniken som regeringen vill testa gör att man kan styra lastbilars fart och även stoppa dem helt. Tekniken kallas geofencing – att genom GPS och satelliter se var ett fordon befinner sig.
– Vid sidan av fysiska hinder så innebär geofencing att du sätter som ett digitalt staket runt ett område och när du passerar den gränsen då händer någonting i fordonet som gör att hastigheten begränsas eller till och med stoppar den, säger infrastukturminister Thomas Eneroth.
”En säkrare miljö”
I Stockholms innerstad skulle det handla om områden med hög säkerhet som Rosenbad, eller platser ned mycket gångtrafik som Gamla stan eller Drottninggatan. Om en lastbil kör in där sänks farten rejält för att öka säkerheten.
Lastbilar som ska köra in i sådan områden kommer också att behöva ha tillstånd, om en lastbil kör in utan tillstånd kan den stoppas helt med den nya tekniken.
– Det innebär ju att vi kan skapa en säkrare miljö inne i städer, säger Eneroth.