Ica har ökat försäljningen av färska vegetariska produkter med 90 procent bara på ett år. Hamburgerkedjan Max säljer tio gånger fler vegetariska hamburgare i dag än för tre år sedan.
– Köttproduktionen kan och måste bli mer klimateffektiv, men det räcker inte. Vi måste också äta mycket mindre kött än vi gör i västvärlden i dag, säger Elin Röös, forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet, till SVT.
VEGOPRODUKTER EN INTERNATIONELL TREND MED BÖRSRAKETER
På Nasdaqbörsen i USA har företaget Beyond Meat, som säljer populära vegetariska hamburgare blivit en kursraket, sedan börsintroduktionen i maj 2019. När SVT Nyheter besöker en stor matmarknad nära Bromma flygplats i Stockholm är just Beyond burgers hamburgare slutsålda i vegohyllan. Priset: 280 kronor kilot. Tre-fyra gånger mer än köttfärs och i samma prisklass som svensk entrecôt.
Företaget har blivit omtalat i börskretsar, och aktien har ökat i värde från 25 till 150 dollar på några veckor och värderas uppåt 100 miljarder kronor. Matmässan EAT i Stockholm lockade i juni 2019 besökare från hela världen.
Den tyska organisationen CSCP, som driver projekt kring förändring och hållbarhet, ser ett enormt intresse från investerare:
– Jag har mött många nystartade företag, de har väldigt lätt att hitta investerare nu, jämfört med tidigare. Ett internationellt initiativ här har samlat 1,7 biljoner dollar, till satsningar på hållbar mat, både svenska kyrkan och svenska pensionsfonder deltar.