Organisationerna uttrycker sin oro och säger att man i upphandlingen haft fokus på kvantitet i stället för kvalitet. Ansvariga för upphandlingen förstår inte kritiken och menar att man faktiskt har haft fokus på kvalitet.
ÖVERSÄTTNING
Mona Riis
Intressepolitisk sekreterare SDF
Det är två olika saker i vår kritik.. För det första.. När vi såg upphandlingen, blev vi chockade. Det fanns ingen upphandling om beredskapstolkning. Men sen blev vi lugna när vi i efterhand fått veta att man redan avtalat detta innan.
Och så den andra saken vi kritiserat dem för.. Vi upplever att man från början i processen, alltså hela processen från start till slut.. inte tänkt på kvalitesfrågan. Jag känner att kvalitetsfrågan har glömts bort i hela upphandlingsprocessen och att man varit mer fokuserad på kvantitet.
Henrik Sundqvist
Ungdomskonsulent SDUR
Och man har inte haft med döva personer med kompetens i processen. Alltså jag menar, att det inte funnits döva personer som också är ansvariga för upphandlingen. De har ju bara träffat intresseorganisationer några timmar.. och sedan inte använt sig av synpunkter och förslag de fått av oss. Det känns inte bra det här.
Ann Jansson
Vice Ordf. FSDB Stockholm och Gotland
Vi blev chockade. Och då beslöt vi att göra en skrivelse om bland annat vår reaktion på att det är få bolag och att vi inte fått de bolagen som vi hade fullt förtroende för.
Och i vår reaktion ställde vi oss frågan varför de sorterat och inte tagit med de bra bolagen och haft fokus på antalet timmar samt pris. Det har lett till att vi bara har tre tolkbolag att välja på. Det här förstår vi inte.. Detta är inte OK.