Jena Kukle sitter i en soffa och tecknar ”kontakt”. Till höger syns inloggningssidan på 1177.se

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se Jena Kukle berätta om de tre olika sätt som hon försökte nå vården på, och hur det kändes när hon inte lyckades lösa situationen. (Teckenspråk och svenskt tal finns) Foto: Antonia Rodrigues da Silva/SVT

Svårt för döva Jena att boka tid på vårdcentral: ”Försökte på tre sätt”

Uppdaterad
Publicerad

Veckans avsnitt av 15 minuter på teckenspråk handlar om hur lätt eller svårt det är för döva, hörselnedsatta eller dövblinda att komma i kontakt med vården. Jena Kukle har stött på många hinder.

Jena försökte boka en vårdcentraltid åt dottern som hade öroninflammation. Men trots att hon testade tre olika kontaktvägar blev det först när hon fick hjälp från barnets skola som dottern till slut lyckades få en tid.

– Det här kan påverka alla döva som har halvdan svenska eller som nyss har kommit från ett annat land. Precis som det har påverkat mig, säger Jena Kukle.

15 minuter på Teckenspråk

Regionerna väljer kontaktvägar själva

I TV-programmet gästade en sektionschef från företaget Inera som ansvarar för och driver 1177:s hemsida och tjänster.

Inera beklagar de fall där kommunikationen inte har fungerat, men hänvisar till att det är de enskilda regionerna som bemannar chattar och telefonrådgivningen, samt bestämmer vilka tekniska tjänster och lösningar som ska användas.

I videoklippet berättar Jena om de tre olika sätt som hon försökte nå vården på, och hur det kändes när hon inte lyckades lösa situationen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

15 minuter på Teckenspråk

Mer i ämnet