Svenskarna har lågt förtroende för Facebook. Foto: TT

Svenskarnas förtroende för Facebook rasar

Uppdaterad
Publicerad

Förtroendet för Facebook sjunker kraftigt. Mer än varannan svensk, 54 procent, säger sig nu ha ganska eller

mycket lågt förtroende för Facebook enligt en ny undersökning från Novus.

Skandalen kring hur marknadsföringsföretaget Cambridge Analytica, med hjälp av Facebook, fått tillgång till

50 miljoner användare, har påverkat, enligt Novus vd, Torbjörn Sjöström.  

Cambridge Analytica och Facebook – Teckenspråk

– Självklart drar det ner förtroendet om Facebook kan hamna i orätta händer, säger Torbjörn Sjöström.

Undersökningen visar också att var tredje svensk kan komma att ändra sitt beetende på sociala medier. Det kan handla om att dela mindre information eller att sluta göra frågesporter och personlighetstester på Facebook.

Ungefär var tredje svensk har även funderat på att lämna Facebook helt, men väldigt få kommer till kritan och raderar sitt konto.

OM UNDERSÖKNINGEN:

Undersökningen genomfördes som en webbundersökning i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel med 1 004 intervjuer på ett riksrepresentativt urval under perioden 22-26 mars 2018. Svarsfrekvensen var 58 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Cambridge Analytica och Facebook – Teckenspråk

Mer i ämnet