Utsläppen av växthusgaser från iden inhemska sjöfarten är betydligt större än man tidigare trott. Det visar en rapport från SMHI, enligt SVT Nyheter.
– Vi ser ungefär dubbelt så höga bränsleförbrukningar från inrikes sjöfarten jämfört med vad vi tidigare trott, och därmed också dubbelt så höga utsläpp, säger Fredrik Windmark, luftmiljöexpert på SMHI.
Enligt officiell statistik uppgick utsläppen till 342 000 ton koldioxidekvivalenter 2016, men enligt SMHI handlade det i stället om 662 000 ton.
Det är mer än inrikesflyget, som släppte ut 554 000 ton det året.
De nya siffrorna bygger på gps-data för alla fartyg i inrikes sjöfart. Den gamla metoden utgår från ofullständig statistik över bränsleförsäljning.
UTSLÄPP FRÅN SJÖFARTEN
* Sjöfarten är ett energieffektivt och relativt miljövänligt sätt att transportera varor, men också en stor källa till utsläpp av växthusgaser.
* Statistik om växthusgaser summeras i enheten koldioxidekvivalenter, vilket är ett mått som används för att räkna om olika utsläpp så att man kan jämföra dem med varandra. För sjöfart står koldioxid för den överlägset största delen av utsläppen.
* Inrikes sjöfart (bränsle som förbrukas under färder mellan två svenska hamnar) står procentuellt för en liten del av utsläppen från sjöfarten på svenskt vatten, huvuddelen av utsläppen kommer från internationell trafik. Vägtrafiken står för de överlägset största utsläppen från inrikes transporter.
* När det gäller utsläpp till luft från sjöfarten pratar man utöver koldioxid om utsläpp av svavel, kväve och partiklar, och då främst PM2,5. Samtliga har en negativ påverkan på både miljö och människors hälsa.
Källa: Naturvårdsverket, SMHI och Energimyndigheten