Tolkcentralen menar att man måste säkerställa att det finns resurser till tolk för prioriterade uppdrag som fritid för barn och hälso-sjukvård resterande del av året.
Vidare skriver tolkcentralen angående kritiken att man förstår att det inte är en optimal situation.
NT: Vem tog beslut om vad som ska prioriteras?
TC: Tolkcentralen prioriterar enligt den prioriteringsordning som finns beskriven i avtalet med Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
NT: Ni har ju skickat meddelande till teckenspråkstolkanvändare att de som är över 18 år bara får tolk en gång i veckan. Men flera personer som är under 18 år har berättat för oss att även de har fått samma besked. Hur har det kunnat ske?
TC: – Om det är någon som fått det beskedet ber vi dem höra av sig så rättar vi till det.
NT: Har ni ansökt om mer pengar?
TC: – Ja.
NT: Hur tänker ni om framtiden?
TC: – Tolkcentralen arbetar aktivt med att påminna dem som inte behöver tolk att de skall avboka i god tid. Kostnaden för sent avbokade uppdrag uppgår till tre miljoner årligen och det är pengar som skulle kunna lösa många tolkbrister. Vi hoppas även att vi får beviljat det extra anslag som vi ansökt om, skriver verksamhetschefen Marianne Risberg vid tolkcentralen i Stockholm.