Regeringen slopar klimatbonus för bilar

Uppdaterad
Publicerad

Bonusen som betalas ut till den som köper en ny bil med låg klimatpåverkan slopas, meddelar regeringen. Beslutet gäller från och med onsdag och motiveras med att det inte längre finns skäl att ge ekonomiskt stöd till vissa bilinköp.

Enligt regeringens pressutskick består hälften av nybilsförsäljningen av bilar som kan klassas som ”klimatbonusbilar”.

Anledningen till att bonusen nu slopas är att ”kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil.”

Klimat

Klimatbonus innebär att den som köper ny klimatvänlig bil har rätt att ansöka om kompensation hos Transportstyrelsen. Syftet har varit att få fler att satsa på klimatsmarta fordon. Den andra hälften av bonus-malus-systemet är att den som köper bensin- eller dieselbilar betalar en straffskatt som betalar bonusen till klimatsmarta bilar. Den delen blir dock kvar.

Straffskatten blir kvar

”Malusen behålls oförändrad och bidrar fortsatt till styrning mot elbilar”, skriver Niki Westerberg, pressekreterare på näringsdepartementet i en kommentar till nyhetsbyrån TT.

När bonusen infördes 2018 skrev man att beloppet som högst fick motsvara 25 procent av bilens nypris. Modellen för att räkna ut hur stor bonusen var en matematisk formel utifrån hur många gram koldioxid bilen släppte ut per kilometer.

Intresset för att ta del av bonusen bland bilköpare har varit stort. Under 2022 tog pengarna slut redan i augusti och dåvarande regering la till ytterligare 1,9 miljarder för att täcka utbetalningarna.

Fram till i juli hade mer än 10 miljarder kronor betalats ut i klimatbonusar till över 270 000 nybilsköpare sedan den infördes den 1 juli 2018, uppger Transportstyrelsen enligt TT.

Slopandet av klimatbonusen gäller de som köper eller beställer en bil efter den 8 november 2022.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari har via sin pressekreterare meddelat SVT Nyheter att hon inte vill kommentera måndagens besked.

SVT:s klimatreporter: Regeringen går på SD:s linje

SVT:s klimatreporter Johan Zachrisson Winberg tycker att måndagens besked både var väntat och oväntat.

– Väldigt oväntat för att det är så dramatiskt. Sen kan man säga att alla partierna i högerblocket i valrörelsen sagt att de vill minska på den här bonusen. SD är det enda partiet som sagt att man vill slopa den, så nu kan man säga att regeringen ganska fullt ut går på SD:s linje och tar bort bonusen helt, säger han i Rapport. 

Hör mer från Johan Zachrisson Winberg i klippet ovan.

Fakta bonus-malus

  • Bonus-malus infördes 2018 som ett incitament för att fler skulle gå över till klimatsmarta bilar.
  • Bonus-delen innebär att den som köper en klimatsmart bil får en bonus på upp till 70 000 kronor.
  • Malus-delen innebär att den som köper en bil med höga utsläpp betalar en förhöjd fordonsskatt i tre år från det att fordonet blir skattepliktigt första gången.
  • För bilar påställda mellan 1 juli 2018 och 31 mars 2021 gällde malus alla bilar som släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning. Efter det låg gränsen på 90 gram och i somras sänktes den ytterligare, till 75 gram.
  • Fram till i juli i år hade mer än 10 miljarder kronor betalats ut i klimatbonusar.

Källa: Transportstyrelsen via TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimat

Mer i ämnet