– Vi ser att publiken konsumerar nyheter via mobilen eller på sina plattor och då är 4:3 ett bättre format än 16:9 som vi jobbar med idag, säger Lena-Marie Nilsson, nyhetschef SVT Väst.
Det har visat sig att de bildformat som ofta används online för mobil och läsplatta påverkar hur mediabranchen ser på framtida produktionsformat. Att Mediaföretagen nu börjar tänka annorlunda är redan känt inom elektronikbranschen som säljer tv utrustning. Många butiker har redan börjat förändra i sitt sortiment.
– Vi går efter vad kunderna vill ha och då är det 4:3 som gäller. Fast det blir med de nya teknikerna HD och 4K fast i 4:3. Det blir lika högt som det är brett idag, säger Dennis Lägge, företagsansvarig på en elektronikbutik i Halmstad.
Inget måste att köpa nytt
– Vi förstår att folk tycker det är jobbigt att köpa en ny tv. Men det går att ställa tv:n på högkant och så tror jag att många har gamla tv apparater i garage eller källaren. Plocka upp dem för de har 4:3 från början, säger Lena-Marie Nilsson nyhetschef SVT väst.
Bakgrunden är att Internets globala mediajättar håller i taktpinnen. Mjukvara som skapas och som sprids till de flesta mobiler och läsplattor påverkar människors konsumtion av rörligt bildmaterial online. För Sveriges Televison är det bara att följa trenden. Så den 12 april då alla regionala satsningar drar igång kommer innehållet i SVT Nyheter, att vara bredare men i ett smalare format.