Toppdirektörer går i klimatskola: ”Tryck från kunder och investerare”

Uppdaterad
Publicerad

Klimat och hållbarhet är numera en av de viktigaste frågorna för många svenska storföretag. För att inte halka efter går nu direktörerna i klimatskola med föreläsningar och grupparbete på schemat.

Ett 60-tal toppchefer har sedan 2018 deltagit i den klimatutbildning som Stockholm resilience center ger. Det är tre tillfällen med en tvådagars internatutbildning med föreläsningar av toppforskare som Johan Rockström. Det här är den första klimatutbildningen för näringslivstoppar, men det finns fler liknande kurser, och fler högskolor överväger att starta.

– När vi planerade det här 2017 möttes vi av skepsis ifall cheferna skulle ta sig den här tiden, men nu har vi fler sökande än vi har platser, säger Lisen Schultz, klimatforskare och initiativtagare till chefsprogrammet.

Bara för topparna

Tidigare har toppchefer från storbolag som Investor, Scania, Volvo, HM, och Electrolux varit bland eleverna, och i årets grupp på 16 deltagare finns högsta ledningen från Stora Enso, Husqvarna, SEB, Handelsbanken, Postnord med flera.

– Klimatet har vuxit till att bli affärskritisk för bolagen och då måste de högsta cheferna ha en egen inre kompass som bygger på vetenskap.

För att få plats måste man i första hand vara vd eller ordförande i ett större bolag.

– Det får jättestor effekt att företagsledare driver frågan inifrån. Det är bara då klimatet kan bli viktigt på riktigt.

Bara business?

Men har de bara pengar för ögonen eller är det en moralisk fråga också?

– Jag tror alla flesta har en moralisk kompass som driver dem, men det som har hänt nu är att hållbarhet har blivit viktigt för lönsamheten på sikt, och det är då man ser den här stora omställningen ta fart.

– Dels har de ett väldigt tryck från sina medarbetare, sina kunder och investerare att ligga i framkant när det gäller klimatomställningen, men sedan är det också om att de har en egen önskan att kunna se sina barn i ögonen och säga att de gjorde vad de kunde med det de visste.

Från klimatbov till miljöhjälte?

Många företag har nu egna mål om nollutsläpp. Men industrins utsläpp minskar ändå för långsamt för att klara Sveriges klimatmål.

-Det händer inte tillräckligt om man tittar på hur utsläppen ser ut från samhället, men insikten, engagemanget och intresset har ökat. Det finns fler och fler som gör mer och mer. Så det närmar sig någon sorts momentum men det är absolut inte tillräckligt, säger Lisen Schultz.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.