Så slipper du adresserad direktreklam

Uppdaterad
Publicerad

Trots ”Nej tack”-lapp på dörren fortsätter reklamen att dimpa ner i brevlådan nu med ditt namn och adress tryckt på utskicket. Men det går att minska mängden oönskad reklam.

Handeln med kundregister har ökat på senare år, i takt med att allt fler sätter upp en lapp på dörren eller brevlådan där de undanber sig reklam. Företagens intresse av att nå potentiella kunder har ju inte minskat.

Men det går att anmäla sig till NIX-registret för adresserad reklam, precis på samma sätt som man kan göra för att slippa telefonförsäljare. Det är det dock få som känner till: inte ens en procent av svenskarna har anmält sig till registret. Det kan jämföras med att ungefär en fjärdedel av stockholmarna har en ”Nej tack till reklam”-lapp på dörren.

Så här gör du:

• Beställ informationsblad och anmälningsblankett genom att ringa 020-55 70 00 och knappa in ditt personnummer.

• När anmälningsblanketten kommit med posten fyller man i alla uppgifter, skriver under och skickar in blanketten till branschorganisationen Swedma, som står bakom registret.

• På blanketten finns utrymme för flera personer. Varje person i hushållet måste skriva under sin egen anmälan.

• Den enda kostnaden för konsumenten är portot till svarskuvertet.

&bull: Spärren får full effekt först efter cirka tre månader, på grund av marknadsförarnas kampanj- och trycktider.

• Spärren följer med vid flytt och namnbyte. Man kan när som helst anmäla att den ska upphöra.

• Om en person under 18 år anmälts till NIX-registret tas spärren bort när personen i fråga fyller 18.

• Riktigt all reklam stoppas dock inte. Företag där du är eller nyligen varit kund får sända adresserad reklam, enligt registrets regler. Om du vill slippa även sådan reklam får du ta kontakt direkt med företaget det gäller.

• Enkäter, marknadsundersökningar, samhällsinformation och politisk information stoppas inte.

• Swedma är ansvarig för personuppgifterna i registret. Du har rätt att en gång per år gratis få information om vilka uppgifter om dig som används, och få rättelse av eventuella felaktigheter.

Karin Holmertz

Källa: Swedma – Swedish Direct Marketing Assciation

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.