Under hösten började Nila Jannoks son protestera mot att fara till förskolan och därför beslutade Nila Jannok tillsammans med andra föräldrar att de måste agera mot språksituationen på förskolan.
– Han kan nästan ingen svenska och det är en orsak till att han inte ville gå dit. Han kan inte kommunicera med de andra barnen, ibland förstår han inte personalen heller eftersom de inte talar samiska, säger Nila Jannok.
Barn som delades in i grupper utifrån sina språkkunskaper blandades ihop. Efter föräldrarnas skrivelse gjordes barngrupperna om och liknade dem som man haft tidigare. Sameskolstyrelsen säger att uppdelningen inte har med skrivelsen att göra.
– Den här omorganisationen skulle ske och skrivelsen kom i samband med det men vi pratar ju med vårdnadshavarna både vid spontana möten men framförallt på utvecklingssamtalen när man pratar om barnens utveckling, så vårdnadshavarnas åsikter tar vi ju på vara på men det är rektor som beslutar på förskolan över organisationen, säger Anna-Karin Länta, Sameskolstyrelsens chef.
Skrivelsen delat upp föräldrarna
Det här har delat föräldrarna i två grupper. Föräldern Anders Sunna säger till Sameradion att det här förvirrar barnen och de kan inte förstå varför de inte är i samma grupp som sin kompis.
– Hur ska man då förklara att det är för att de vill dela upp er för att du är sämre på samiska.
Föräldrarna bakom skrivelsen menar att det aldrig har varit deras avsikt att skilja barnen åt.
– Tanken var att få en trygghet för barnet. Det ska inte vara så att vi måste lära barnet svenska för att han ska kunna vara på samiska förskolan, säger Nila Jannok, en av föräldrarna bakom skrivelsen.