Charlotta Svonni, postdoktor vid Várdduo, har nyligen tilldelats IASC:s Indigenous Fellowship. Hennes egen forskning har däremot fokuserat på skolans läroplaner på svensk sida. Där ser hon en tydlig utmaning sett till hur läroplanerna har utvecklats genom åren.
”Samer blir assimilerade i skolan”
Tidigare fanns fyra läroplaner. De kunde se olika ut för olika skolor. Nu finns bara en med det uttalade målet att det ska vara så lika som möjligt för alla.
Det kan eventuellt vara bra för majoritetsbefolkningen men blir problematiskt för sameskolorna, resonerar Svonni.
– En konsekvens av att utbildningen är så strömlinjeformad är att man blir assimilerad, säger Charlotta Svonni.
”Behöver ha inverkan på läroplanen”
Hon menar alltså att den samiska kulturella särarten försvinner.
Tidigare kunde sameskolorna lyfta fram samiska perspektiv inom flera olika ämnen. Till exempel kunde biologi och geografi förr kopplas både till det samiska samhället och till renskötseln. I dag är det ofta bara språkundervisningen som särskiljer sameskolorna från andra skolor, konstaterar hon.
– Det är viktigt med de samiska språk men det skulle också behövas andra ämnen om undervisas utifrån samiska perspektiv, säger Charlotta Svonni.
Hon fortsätter:
– Det skulle behövas även andra ämnen som undervisas utifrån samiska perspektiv, vad det än må vara. Där hade samer behövt få ha en inverkan på vad som ska finnas med i utbildningen för samer idag.