Diskussion i Almedalen om AI och transparens i medierna. Med Thomas Mattsson, senior advisor Bonnier News och vice ordförande Utgivarna, Anne Lagercrantz, vice vd SVT och ordförande Utgivarna, James Savage, publisher och CEO The Local och vice ordförande Utgivarna, Agnes Stenbom, head of IN/LAB & Trust Initiatives, Schibsted.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: SVT

AI i medierna – räcker det med märkning och transparens?

Uppdaterad
Publicerad

EU:s så kallade AI-akt har nu trätt i kraft. Det är medieföretagen och dess utgivare som har ansvar för att tydliggöra om AI använts och i vilken utsträckning, men vem ska bedriva tillsynen över hur förslaget efterlevs?

För att mediepubliken ska kunna förstå när, hur och varför AI används i svenska redaktionella medier presenterades i mars i år sju rekommendationer för mediebranschen. Fokus har varit transparens gentemot publiken. Initiativet genomfördes under Utgivarnas paraply.

Diskussion i Almedalen om när och hur medieföretag bör vara transparenta kring AI.

Medverkande:
Thomas Mattsson, senior advisor Bonnier News och vice ordförande Utgivarna

Anne Lagercrantz, vice vd SVT och ordförande Utgivarna

James Savage, publisher och CEO The Local och vice ordförande Utgivarna

Agnes Stenbom, head of IN/LAB & Trust Initiatives, Schibsted

Arrangör: Utgivarna. Från 27/6.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.