Precis som i fjol är det Sveriges Radio som står högst i kurs bland de tillfrågade i årets förtroendebarometer. 73 procent svarade att de har mycket eller ganska högt förtroende för SR, följt av Sveriges Television på 71 procent.
– Public service spelar lite i en egen division. Det har med förväntningar att göra, vi förväntar oss andra saker av public service än vad vi gör av exempelvis TV4, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Oväntat resultat
Undersökningen visar samtidigt att den yngsta gruppen, 16-29 år, överlag har lägre förtroende för de olika medierna i år än i fjol. Bland annat har förtroendet för Facebook, Google och Twitter rasat.
Henrik Ekengren Oscarsson tycker att det är lite för tidigt att dra slutsatser av nedgången.
– Det är alltid lite så när man ser oväntade resultat, då blir man lite försiktig och vill se fler mätningar.
Högervinden har mojnat
Socialdemokraterna har gått om Moderaterna i årets förtroendemätning, S har gått upp från 34 till 36 procent. Moderaterna har samtidigt tappat rejält, från 42 till 33.
Enligt Ekengren Oscarsson går det i linje med att även regeringen tappat i förtroende jämfört med i fjol.
– Om du lägger den här kurvan jämte förtroendet för regeringen blir det nästan en spegelbild. Moderaterna är extremt associerade med regeringen.
– Det tydliga vi ser i svensk politik är att den högervind som fanns 2010 har mojnat betydligt. Det syns i opinionsmätningarna och det syns i den här förtroendebarometern.
1.200 personer har svarat via en nätenkät i februari.
Fakta
Toppen och botten
1. Sveriges Radio 2. Sveriges Television 3. Universitet/högskolor 4. Systembolaget 5. Ikea 6. Volvo 7. Amnesty 8. Dagens Nyheter 9. Skatteverket 10. Riksbanken
I botten på förtroendeligan ligger dessa (minst förrtroende först).
Twitter, Expressen, Sverigedemokraterna, Arbetsförmedlingen, Kristdemokraterna,Centerpartiet, Aftonblandet, TV3, Migrationsverket, Facebook
För dessa har förtroende fallit mest:
Sjukvården, Regeringen, Moderaterna, Systembolaget
För de två stora politiska partierna har siffrorna förändrats så här:
Socialdemokraterna hade 34 procent i fjol och har 36 procent i år. Moderaterna hade 42 procent i fjol och 33 procent i år.
År 2010 var siffrorna 55 procent för Moderaterna och 32 för Socialdemokraterna.
Sifo lät 1.200 personer svara på en nätenkät under februari 2014.
Källa: Medieakademin