Morgondagens lokaljournalistik

Uppdaterad
Publicerad

TV4 lade i juni 2014 ner alla sina lokala sändningar, många tidningar ute i landet brottas med dålig ekonomi och tycker att public service konkurrerar på ojämlika villkor. Hur mår egentligen dagens lokaljournalistik?

Jonathan Falck som är gästprofessor på Journalisthögskolan i Göteborg, säger att lokal närvaro är viktigt men att det finns många nya uttrycksmedel i dag. Han tror att den lokala journalistiken har en god framtid men att den kommer att se annorlunda ut och ta sig lite nya vägar. Och ute på landsortstidningarna ser man att man måste ställa om, väldigt snabbt, säger han.

Anna Rastner, digital programchef, försvarar TV4:s nedläggning med att TV4 inte längre såg någon ”fortsatt affär i de lokala sändningarna”. Lösningen blev att inrätta 25 nya riksredaktörer på tio olika orter som, enligt henne, har fört med sig mer lokalt innehåll i rikssändningarna. Något hon säger tittarna uppskattar.

Mediedagarna 2015

SVT har valt en annan väg och expanderar sin lokala och regionala journalistik, säger divisionschef Olov Carlsson.

– Om TV4 har 25 medarbetare placerade runt om i landet har vi 350 medarbetare placerade runt om i landet. Vi går från 27 orter med närvaro till 33 orter med närvaro. Vi utökar också antalet sändningar, sajter med lokal inriktning från 11 till 21.

Han säger att det är en ”viktig och omistlig del av public service” att finnas runt om i landet och betonar helheten, att både ha det lokala/regionala perspektivet, det nationella och det internationella.

Medverkande: Olov Carlsson, divisionschef SVT Nyheter, Anna Rastner, digital programchef på TV4 och Jonathan Falck, gästprofessor på JMG i Göteborg och med ett förflutet som chefredaktör på Göteborgs-Posten. Programledare  Ann-Britt Ryd Pettersson. Inspelat 6/3 på Mediedagarna i Göteborg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mediedagarna 2015

Mer i ämnet