Pandemin har fått svenskarna att konsumera mer media än någonsin. Nyhetskonsumtionen och betalningsviljan för både underhållningsmedier och nyhetsmedier på nätet har ökat.
”Det är den största förändringen mellan två år som vi sett i våra mätningar. I Mediebarometern brukar vi annars se hur medievanorna ändras långsamt över längre tid”, säger Facht.
Uppgifterna kommer från 2020 års Mediebarometer, genomförd av Nordicom vid Göteborgs universitet. Under året gick mediekonsumtionen upp med i genomsnitt en timme per dag.
”De professionella nyhetsmedierna har flyttat fram sina positioner under pandemin. Det är ett brott mot en längre trend med sjunkande nyhetskonsumtion”, konstaterar Karin Hellingwerf, medieanalytiker på Nordicom.
Störst var ökningen för Sveriges Television.
I genomsnitt har svenskarna lagt nästan två och en halv timme på ljudmedier, som strömmad musik och radio. Lika mycket tid på rörlig bild som vanlig tv, strömningstjänster på nätet och Youtube. Vidare ägnades lite mer än en timme åt textbaserade medier som tidningar, böcker och tidskrifter och ungefär lika mycket tid på sociala nätverkstjänster.
Mest omfattande var medieanvändningen bland 15- till 24-åringar som tittade och lyssnade närmare nio timmar varje dag.
Jens Bornemann/TT
Mediebarometern 2020 presenteras vid ett seminarium arrangerat av Nordicom.
Medverkar gör:
– Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom
– Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom.
– Karin Hellingwef, medieanalytiker vid Nordicom
Moderator är Anders Lithner, vd för Brand Metrics.
Arrangör: Nordicom. Från 27/5.
Mediebarometern
Mediebarometern är en årlig frågeundersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2020 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.