Den internationella läsundersökningen Pirls 2021, som presenterades i slutet av maj, ger svensk skola flera underkänt. Andelen elever som har låg läsförmåga, eller inte ens når upp till låg nivå, är 19 procent. Det är ett svenskt bottenrekord i Pirls mätningar som gjorts sedan 2001.
Resultaten för de svagaste läsarna har dessutom sjunkit, så avståndet till de starkaste läsarna har ökat. Pirls visar också att läsförmågan blivit ännu starkare kopplad till bakgrund. Det är främst elever från resurssvaga hem och elever på skolor i resurssvaga områden som fått sämre resultat.
I det här webbinariet gör Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson, en fördjupning av resultatet i Pirls. Även undervisningsråden Cecilia Stenman och Tammi Gustafsson Nadel deltar och berättar om huvudresultat från Pirls och hur Skolverket arbetar med skolor för ökad läsförståelse.
Avslutningsvis diskuteras vad forskningen säger om läsförståelse – vilka möjligheter och utmaningar finns? Ulf Fredriksson, docent vid institutionen för pedagogik och didaktik på Stockholms universitet, och Lotta Brilioth Biörnstad, chef enheten för litteratur och bibliotek på Kulturrådet, samtalar med Peter Fredriksson.
Arrangör: Skolverket. Från 23/5
Nyfiken på kommande sändningar? Prenumerera på Forums tablå