”Vi ber kunderna om ursäkt och beklagar det stök och de störningen detta har givit dem. Kundernas pengar har hela tiden varit trygga.”
Arbetet med att komma till rätta med de felaktiga saldona ser dock ut att dra ut på tiden. Vid klockan 22 uppger Unni Jerndal, senior rådgivare på Swedbank, att det fortsatt kan finnas kunder som ser fel saldo på sina konton.
”Arbetet pågår med att rätta saldouppgifterna men det tar lite längre tid än vi hoppats på”, skriver hon.
Kunder som har drabbats ekonomiskt på grund av att de inte haft tillgång till sina pengar uppmanas att kontakta Swedbank.
”Vi kommer att hantera de kundförfrågningar om ersättning som kommer in, enligt gängse rutiner och avtal.”
Systemuppdatering bakom felet
Det var sent på torsdagskvällen som vissa bankens kunder upptäckte att det var minussaldo på deras konton. Även Swish-betalningar till och från Swedbank påverkades av felet, enligt Swish. Enligt Swedbank uppstod haveriet i samband med en uppdatering av bankens system.
Swedbank har inte velat svara på hur många kunder som drabbats och hur många som vänt sig till banken för att begära kompensation.