Problemen med Danske Banks internet- och apptjänst orsakar stora störningar. Så väl överföringar mellan konton och betalningar via dessa tjänster är drabbade av de tekniska problemen.
Omfattande problem under dagen
På sociala medier skriver kunder från flera länder, däribland Danmark och Storbritannien, att de har problem.
– Vi har haft driftstörningar under dagen som är omfattande och berör kunder som försöker komma in i internetbanken och i vår mobilbank, säger Anna Sundblad, presschef på Danske Bank till SVT Nyheter.
Finns ingen prognos
Enligt henne ska kortköp och swish fungera som vanligt och banken analyserar just nu det som inträffat och försöker rätta till problemen.
– Dessvärre har vi ingen prognos, men vi jobbar på så hårt vi kan för att lösa det här, säger hon.
Danske Bank har runt 200 000 kunder i Sverige, enligt presschefen.
”Försökt betala hela dagen”
En av de drabbade kunderna är Anders Galin som har försökt betala hela dagen.
– Skulle betala min e-faktura på kreditkort som jag använder i jobbet ca 14500kr som skall vara betald på måndag. Det blir ju lite ränta på en sådan om den släpar i betalning. Har inväntat lönen för att se min ekonomi därför har jag inte hanterat fakturan tidigare. Jag har försökt betala hela dagen, säger Anders Galin till SVT Nyheter.
Fungerar sporadiskt under kvällen
Vid strax innan 21-tiden på fredagkvällen fungerar tjänsterna för merparten av kunderna.
– Vi har fått indikationer på att det fungerar sporadiskt. Omkring 90 procent av kunderna kan komma in, säger Anna Sundblad, presschef på Danske Bank till SVT Nyheter.
Och har ni fått klarhet i vad det varit för fel?
– Nej, vi har inte fått klart orsaken vad det handlade om i grund och botten än.