Som SVT Nyheter tidigare har rapporterat har det nya telefonbolaget 4one dragit på sig rekordmånga klagomål och beskrivits som ”fullständigt oseriöst”. Företagets försäljare har till exempel gjort beställningar i människor namn när de bara bett om att få information. Dessutom har de tvångsanslutna kunderna inte kunnat bryta avtalet på något sätt, trots att försäljare försäkrat dem om att det är möjligt.
Använder sig av Tele2:s nät
För att kunna bedriva sin verksamhet har 4one via ett mellanled köpt in sig på Tele2:s nät, trots att Tele2 i våras skrev under en handlingsplan som skulle stoppa oseriös telefonförsäljning. Tele2 har tidigare inte velat berätta vilket mellanledet är, men avslöjar nu att bolaget heter Limitless Mobile AB.
I ett mejl kommenterar Tele2 nu de försäljningsmetoder som 4one använt:
– Det är inte acceptabelt som vi ser det. Vi har gjort tydligt för bolaget Limitless att vi inte kan acceptera den här sortens agerande av aktörer i vårt nät direkt eller indirekt, skriver presschefen Oliver Carrà.
I våras skrev de stora teleoperatörerna, däribland Tele2, under en gemensam ”Handlingsplan från branschen att verka för etiska försäljningsmetoder vid telefonförsäljning”.
Skulle stoppa oseriösa företag
Uppgörelsen uppfattades som ett stopp för oseriösa teleoperatörer. Bland annat sa Post- och telestyrelsens Sara Andersson till SVT Nyheter att ”handlingsplanen täpper till de sista hålen för lurendrejeribolagen att ta sig in på marknaden”.
Trots detta har alltså 4one kunnat verka i Tele2:s nät ända sedan början av sommaren och kunnat fortsätta trots över hundra anmälningar till Telekområdgivarna, Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden.
Tele2 uppger nu att man för diskussioner med Limitless Mobile AB. Oliver Carrà uppger också att man fått ”försäkringar och åtgärder redovisade för att det här inte ska fortsätta”, och att man inte utesluter ”än skarpare åtgärder” om det inte sker någon ändring. Trots det menar Tele2 inte att vårens handlingsplan är tandlös.
– Att vi agerar och sätter press på alla sätt vi kan för att jaga bort den här sortens oseriösa aktörer är ju ett exempel på att överenskommelsen fungerar och att branschen tar ansvar gemensamt, säger Oliver Carrà.
Sara Andersson på PTS säger att fallet 4one visar att handlingsplanen inte fungerar så som man hoppats, och PTS vill nu att regeringen ska överväga ännu skarpare lagstiftning mot oseriös telefonförsäljning.
SVT söker företrädare för Limitless Mobile AB.