Tester visar: Hövding skyddar inte vid bilkrock

Uppdaterad
Publicerad

Tyska krocktester visar att Hövding inte skyddar cyklisten vid krock med en bil som kör i 40 km/h.

Nu tar Folksam bort sin rekommendation av hjälmen.

Hövding har lanserats som världens säkraste cykelhjälm. Men nya tester visar att den har begränsningar.

Vid krock med en bil som färdas 40 km/h hinner huvudskyddet inte blåsa upp sig, och cyklisten slår därmed huvudet rakt i bilhuven.

Det visar tester från det tyska statliga testinstitutet BaST, enligt Folksam.

– Problemet med Hövding är att den inte hinner täcka huvudet, säger Helena Stigson, forskare på försäkringsbolaget.

Slår i direkt

När Folksam skulle utföra liknande tester ska Hövding ha valt att inte delta.

– Huvudskyddet behöver förstå att en krock sker, och vi fick svaret att det inte kommer att fungera i de hastigheterna, säger Helena Stigson.

Hövding börjar reagera först 80 millisekunder in i krockförloppet. Därefter behöver den ytterligare 100 millisekunder för att utvecklas helt. Men i en krock med bil går förloppet ofta snabbare än så, säger hon.

I Sverige certifieras cykelhjälmar genom tester där kollisionen motsvarar en hastighet på knappt 20 kilometer i timmen. Detta har Hövding klarat, och den är alltså CE-märkt.

”Säker produkt”

Tidigare har hjälmen med krockkudde märkts med ”Bra val”.

– Men nu känner vi att vi lurar våra kunder att de tror att de har ett fullgott skydd när de egentligen inte är skyddade i en kollision mot bil i högre hastigheter, säger Helena Stigson.

Hövdings vd Sofia Svensson ifrågasätter försäkringsbolagets slutsats.

-Vi har fem andra oberoende testinstanser som visar att vi har en säker produkt, säger Sofia Svensson och framhåller att andra tester visar att inte heller en vanlig cykelhjälm fungerar vid högre hastigheter.

-Även om hjälmen sitter på huvudet måste man titta på g-kraften mot hjärnan för att se om det är relevant.

Kasta bort?

Varje år dör 15 cyklister i Sverige efter att ha kolliderat med ett motorfordon och över 1 000 skadas varav var femte allvarligt, enligt Folksam.

I Stockholm använder mer än var tionde cyklist en Hövding, enligt försäkringsbolagets senaste mätning.

TT: Ska de kasta bort sin Hövding nu?

– Vår rekommendation är att man ska använda en cykelhjälm som sitter på huvudet. Sen finns det individer som inte kan tänka sig att ta på sig en cykelhjälm och i de fallen är det klart att en Hövding skyddar bättre än om man cyklar utan hjälm, säger Helena Stigson och fortsätter:

Höja våldsnivån

Försäkringsbolaget anser att det är dags att branschen ser över hur cykelhjälmar testas och godkänns. Helena Stigson påpekar att nästan var femte huvudskada hos cyklister sker vid krock mot fordon.

-Vi tycker att hjälmar bör testas för högre hastigheter för att även spegla risken vid kollision mot ett motorfordon. Vi kommer framöver att justera vår testmetod och höja våldsnivån, säger hon.

Fakta: Tips till cyklister

Använd en cykelhjälm som sitter på huvudet.

Tips till bilister är att sänka hastigheten. Krocktesterna visar att om hastigheten sänktes till 30 km/h i områden där bilar och cyklar mixas, skulle risken att bli påkörd och allvarligt skadad minska med 40 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.