New York Times kan berätta om en kartläggning som blev kusligt detaljerad för vissa kunder. I centrum står företaget Target, en amerikansk lågpriskedja som säljer allt från golfklubbor till mat via damkläder och trädgårdsprodukter.
Kedjan har under många år fört register över sina kunder. På så sätt har man kartlagt kundernas köpbeteende för att kunna erbjuda dem skräddarsydda rabatterbjudanden. Målet är att sälja mer och förfarandet är vanligt i detaljhandeln över stora delar av världen.
Gravida köpmönster
En särskilt skicklig kundstatistiker på Target utarbetade en formel med vilken man kunde kartlägga köpmönstren hos kvinnor. Genom att analysera när en kvinna köpte – i tur och ordning – oparfymerad hudlotion följt av kosttillskott, därefter mild tvål, storpack med bomullstussar och slutligen våtservetter kunde Target inte bara dra slutsatsen att kvinnan i fråga var gravid – företaget kunde också med hyfsat god precision ange datum för när hon skulle föda.
Det tog bara några månader innan Target på detta sätt skaffat sig en lista över tiotusentals gravida amerikanskor som i god tid innan nedkomst fick erbjudanden om bra priser på lämpliga babyprodukter. Det låter som en bra idé, men efter en tid slutade bolaget med sin kartläggning.
Spjälsäng till tonåring
Target vill inte bekräfta, men orsaken sägs vara en händelse i Minnesota där en pappa till en tonårsdotter ska ha sökt upp chefen för det lokala Target-varuhuset. Pappan skällde ut chefen eftersom dennes butik skickat reklamerbjudanden till dottern att köpa babykläder och spjälsäng. Dottern gick fortfarande i high school. Chefen bad om ursäkt, men när han några dagar senare kontaktade pappan igen fick han följande svar:
– Det är jag som är skyldig dig en ursäkt. Jag har pratat med min dotter och fått veta att det har pågått saker jag inte haft en aning om. Hon ska föda i augusti, ska pappan ha sagt.
Blanda bort korten
Det visade sig att många kunder tyckte det var minst sagt obehagligt att stormarknaden Target visste mer om deras graviditet än vad deras vänner och bekanta kanske gjorde. För att göra kartläggningen mindre uppenbar började kedjan därför komplettera erbjudandena om blöjor och barnmat med produkter som blivande mammor absolut inte borde vara intresserade av – som gräsklippare.