• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Trafikverkets nya utredning om snabbtågen: För dyrt att dra räls genom städerna

Uppdaterad
Publicerad

Pengarna räcker inte. För att bygga nya stambanor med centralt belägna tågstationer krävs betydligt mer pengar än de 205 miljarder som föreslagits i en överenskommelse mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet. Det visar en ny utredning från Trafikverket.

Nya stambanor skulle innebära en betydande kapacitetsökning på svenska järnvägar. Betydligt fler och snabbare tåg skulle få plats på spåren.

Men att bygga stambanor kan bli dyrt, mycket dyrt.

I juni 2020 ingick regeringen därför en överenskommelse med Centerpartiet och Liberalerna. Trafikverket fick i uppdrag att ta fram olika förslag på hur nya stambanor ska kunna byggas till en kostnad om max 205 miljarder kronor.

Stora förändringar krävs

Under måndagsmorgonen presenterade myndigheten tre förslag där budgetkravet möts.

– Men för att komma ner till den här nivån krävs väldigt stora förändringar av järnvägens dragning och stationernas placeringar, säger Ali Sadeghi, programchef på Trafikverket.

Stationer utanför städerna

Om stationerna placeras utanför stadsmiljöerna blir kostnaderna lägre, rälsen rakare och restiden på de nya stambanorna kortas.

Det är dock inget förslag som går hem hos bland annat kommunerna. De vill att den nya järnvägen byggs med centrala stationslägen, eftersom det bidrar till lokal och regional tillväxt.

Kostsamt att bygga i städer

Om rälsen dras genom stadskärnor ökar också prislappen för byggnationen. I utredningens fjärde förslag finns fler centrala stationer, men kostnaden ökar då till omkring 295 miljarder kronor. I tre av de fyra alternativen är stationerna i Norrköping, Linköping, Jönköping och Borås placerade en bit utanför tätorten. Landvetter flygplats utanför Göteborg finns bara med i ett alternativ och då som extern station. I det fjärde alternativet skulle däremot snabbtågen stanna centralt i Linköping och Jönköping.

– Vi vet av erfarenhet att när man bygger i stadsmiljöer krävs stora och komplexa konstruktioner som är kostnadsdrivande, säger Ali Sadeghi.

Tåg på broar?

Utredningen innehåller en genomgång av olika tekniska lösningar som påverkar kostnaderna. Bland annat tas förslaget om landbroar upp i rapporten.

– Det här med landbroar har alltid varit intressant och det är en potentiell teknisk lösning som vi kommer titta mer på, Ali Sadeghi.

Skanska är en av aktörerna som deltar i diskussionerna kring den nya järnvägen. Genom den här typen av landbroar kan järnvägen byggas både snabbare och billigare, menar byggjätten. Foto: Skanska/CRIG

Frågan om nya stambanor för höghastighetståg hamnar nu åter igen på regeringens bord. I dialog med andra partier ska Socialdemokraterna och Miljöpartiet besluta vad som sker härnäst.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.