Tidigare i år berättade P4 Kronoberg om en kameraliknande låda som registrerade bilar vid en parkering hos Burger King i Växjö. Nyheten fick stor spridning och länsstyrelsen valde att inleda ett tillsynsärende.
Misslyckad garagereklam
Men det var inte första gången som tekniken uppmärksammades. Redan 2011 intervjuades Fredrik Vastad, vd för bolaget bakom tekniken, av bland andra SVT:s ABC. Han beskrev hur tekniken skulle kopplas ihop med anpassad reklam för varje bil i bilgarage hos köpcentrum:
– Vi har fem bilkategorier: Luxury, Premium, Normal, Economy och Budget. Och sedan är reklamen kopplad till den kategorin.
Vastad vill inte ställa upp på någon ny intervju, men de styrda annonserna blev ingen succé och företaget Facility Labs säljer nu främst in tekniken som ett sätt att ta reda på varifrån kunder kommer. Det är oklart om registreringen kommer att återupptas i Växjö men tekniken tillämpas i dag bland annat på en återvinningsstation i Täby. Redan 2011 godkändes tekniken av Datainspektionen och länsstyrelsen i Växjö har lagt ned sitt tillsynsärende. Eftersom apparaten inte lagrar några bilder som kan plockas ut räknas den inte som en övervakningskamera utan som en sensor.
Kartlagd via wifi
En annan kartläggningsteknik som väckt känslor, och som just nu är under prövning, är de vita dosor som fångar upp wifi-signaler från mobiltelefoner i Västerås. SVT berättade om tekniken i höstas och Datainspektionen valde då att inleda en granskning. Datainspektionens utredning pågår fortfarande. Den ska ta ställning till om de uppgifter som samlas in utgör personuppgifter, och om därmed Personuppgiftslagen ska anses tillämplig. Företaget bakom tekniken, Bumbee Labs, menar att man inte någonstans kan koppla uppgifterna till enskilda personer.
I väntan på beslutet från myndigheten fortsätter systemet att kartlägga besöksströmmarna i Västerås.
SVT granskar just nu hur ny teknik används för att kartlägga oss som konsumenter – diskutera under #konsumentjakt i sociala medier.