• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Platsen i de franska alperna där Lubitz kraschade planet var extremt svåråtkomlig och kunde bara nås till fots och med helikoptrar. Foto: TT

Lubitz övade på att krascha planet

Uppdaterad
Publicerad

Andreas Lubitz, andrepiloten som med flit kraschade ett Germanwings plan i de franska alperna i mars i år hade övat på kraschen tidigare under dagen, bekräftar franska utredare.

Redan på den utgående flygningen från Düsseldorf till Barcelona styrde Lubitz planet nedåt upprepande gånger, när piloten inte var i cockpit.

Totalt sänkte Lubitz flyghöjden fem gånger under fyra och en halv minut. Flera gånger satte han autopiloten på 30 meter. Höjdändringarna var inte anmärkningsvärda eftersom planet var på väg nedåt.

Flygkraschen i Frankrike

Led av depression

Det var när planet senare samma dag vände tillbaka till Düsseldorf som Andreas Lubitz styrde in det i en bergvägg efter att piloten lämnat cockpit, troligtvis för att gå på toaletten. 150 människor dog.

Myndigheter har tidigare sagt att Lubitz kraschade planet med flit, men hans motiv förblir oklara. Han har tidigare lidit av depression och bedömts vara självmordsbenägen.

Utredningen klar om ett år

Utredningen av kraschen är fortfarande inte klar. Enligt utredarna tittar man nu främst på hur man ska balansera tystnadsplikt med flygsäkerhet samt hur de ändringar som infördes efter 11 september på bland annat cockpitdörrar påverkat säkerheten ombord. Utredningen ska vara helt klar om cirka ett år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Frankrike

Mer i ämnet