Redan på den utgående flygningen från Düsseldorf till Barcelona styrde Lubitz planet nedåt upprepande gånger, när piloten inte var i cockpit.
Totalt sänkte Lubitz flyghöjden fem gånger under fyra och en halv minut. Flera gånger satte han autopiloten på 30 meter. Höjdändringarna var inte anmärkningsvärda eftersom planet var på väg nedåt.
Led av depression
Det var när planet senare samma dag vände tillbaka till Düsseldorf som Andreas Lubitz styrde in det i en bergvägg efter att piloten lämnat cockpit, troligtvis för att gå på toaletten. 150 människor dog.
Myndigheter har tidigare sagt att Lubitz kraschade planet med flit, men hans motiv förblir oklara. Han har tidigare lidit av depression och bedömts vara självmordsbenägen.
Utredningen klar om ett år
Utredningen av kraschen är fortfarande inte klar. Enligt utredarna tittar man nu främst på hur man ska balansera tystnadsplikt med flygsäkerhet samt hur de ändringar som infördes efter 11 september på bland annat cockpitdörrar påverkat säkerheten ombord. Utredningen ska vara helt klar om cirka ett år.