Steven P. Jobs är visserligen mest känd för hårdvaran, men Jobs var också en av de pionjärer som bidrog till nätets starka tillväxt – och han var nätets tveklöst mest kände person och dess största ikon.
Att Google uppmärksammar Jobs död på sin egen startsida markerar också att något som inte hänt förut i nätets historia nu skett.
Konkurrent länkar
Apples egen hemsida ersattes under torsdagen med en bild av grundaren. På sökmotorn Google länkade man till Apples sida med texten ”Steve Jobs, 1955-2011”. Att konkurrenten Google länkar direkt till Apple och att ett av världens största börsbolag dedikerar all säljyta till sin avlidne grundare är utan motstycke.
Fortfarande unik design
Nu återstår det att se hur hans död påverkar bolaget och övriga mobil- och datorbranschen. Trots att Apple lockat horder av köpare genom högst minimalistisk design, avskalad och enkel funktionalitet har ingen annan tillverkare lyckats kopiera koncepten. De flesta PC-apparater är fortfarande översållade av knappar, lampor och olika inombördes kolliderande designelement. Mobiltelefonerna kopierade visserligen snabbt Iphonens pekskärm, men har behållit fler knappar som man lätt oavsiktligt kommer åt – och försöker bräcka varandra i antalet startskärmar och svep-rörelser.
Välplanerad död
Det talas om att Steve planerat sin död lika detaljerat som sina produktlanseringar och Apple skriver själva på sin webbsida: ”his spirit will forever be the foundation of Apple.”
Efterträdaren stark på tillverkningssidan
Efterträdaren Tim Cook har redan visat att han saknar Jobs lyskraft, men de sidor han hittills visat upp avslöjar en arbetsnarkoman av rang och en besatthet av detaljer – egenskaper han delar med sin föregångare. Cook har också lång erfarenhet av detaljstyrning på produktionssidan och är den som främst krediteras för Apples ompositionering från hårdvarutillverkare till tjänsteleverantör, mjukvaruproducent och utvecklare av immateriella tillgångar och patent. Cook innehade dessförinnan framskjutna positioner inom hårdvarutillverkning på IBM och senare Compaq.
Andan kopieras
Möjligen kan Apple behålla sin strama design under ledning av sin designguru Jonathan Ive, som jobbat för Apple sedan 1992. Tidigare spekulerade många om att Ive med sin charm och fördelaktiga yttre kanske var en kandidat till chefsposten, men hans medieskygghet har satt stopp för de spekulationerna. Säkert var det svårt för Jobs att välja efterträdare. Under de senaste åren har man sett bolagets toppar som Phil Schiller och Scott Forstall få allt mer tid vid varje produktlansering (de som Apple kallar ”Keynotes”) och deras presentationsteknik har i allt väsentligt kopierats från Jobs. Häromveckan framträdde också Mark Zuckerberg, Facebooks grundare, i en stor produktlansering som starkt påminde om Apples uttryckssätt. Bolaget har alltså påverkat långt fler än mobiltelefonanvändare, musikkonsumenter och filmmakare.
Utmaning styra i samma riktning
Förra gången Jobs lämnade Apple blev bolaget rätt snabbt en PC-tillverkare som alla andra och höll på att gå under. När han återkom blev hans påverkan väldigt tydlig med den första färgglada Imac:en, med Itunes och Ipod:en. Utmaningen för Cook är att fortsätta lyckas styra bolaget i en egen riktning, att fortsätta vara före med att paketera ny teknik och få ut den till konsumenterna och att hålla i designlinjen.
Personkult egenvärde
Utan tvekan var personkulten kring Jobs stor. Folk såg upp till honom och han skänkte stjärnglans åt bolagets produkter bara genom aspiration – vem vill inte vara lika framgångsrik (och snygg) som Steve? Han lyckades också personifiera ”datornördens” revansch. Det räcker med att slänga ett öga på profilfotot på Tim Cook på webbsidan för att inse att så aldrig kan bli fallet med Cook. Han leder istället associationerna till Bill Gates, en person som har haft minst lika stor påverkan på mänskligheten som Steve Jobs – men som ändå alltid kommer att betraktas som en ”datanörd”.
Steve var en rockstjärna.