Detaljer kring vad som hände innan flygplanskraschen i Javasjön den 28 december som dödade 162 passagerare börjar nu ta form. Indonesiska myndigheter vill inte offentligt dra några slutsatser men utredning pekar på att det kan röra sig om ett datorfel, enligt nyhetsbyrån Reuters. Utredningen fokuserar just nu på underhåll, rutiner och utbildning, skriver nyhetsbyrån. Enligt två källor nära utredningen ska kaptenen ha lämnat sin plats efter att problem med styrsystemet uppstod. Andrepiloten, som var mindre erfaren, var den som flög planet medan kaptenen valde att stänga av och starta om enheten kallad Flight Augmentation Computer (FAC).
FAC-enheten hindrar bland annat piloten från att flyga på för hög höjd. När den stängdes av fick andrepiloten flyga planet manuellt. Strax innan olyckstillfället steg planet för att undvika ett åskoväder.
Ovanlig åtgärd
Att stänga av strömmen till FAC-enheten ska vara en ovanlig åtgärd, enligt experter, eftersom enheten går att startas om från kontrollpanelen utan att behöva lämna sin plats.
– Man stänger inte av strömmen om det inte är en absolut nödsituation. Jag vet inte om det var fallet, men det är väldigt ovanligt, säger en anonym pilot som flyger samma sorts plan till Reuters.
Samma plan ska haft problem med enheten FAC en vecka tidigare och kaptenen ska ha upptäckt problemet några dagar före kraschen, enligt Reuters källor.