Amazon raderade kunds böcker – utan förklaring

Uppdaterad
Publicerad

I förra veckan råkade en norsk kvinna ut för att alla hennes böcker på hennes läsplatta från Amazon plötsligt raderades utan förvarning, enligt den norska sajten digi.no.

När Linn Jordet Nygaard sedan mejlade Amazon för att fråga varför alla hennes böcker raderats fick hon bara svaret att ”hennes konto kopplats till ett annat konto som också raderats, därför raderades hennes konto” och alla hennes böcker.

-Jag har ingen aning om vilket konto det kan vara, säger Linn till norska sajten digi.no. För mig var det här ett uppvaknande för jag hade aldrig tänkt att de skulle kunna göra något sådant här mot sina kunder.

Ville inte förklara varför

Amazons förklaring var inte tillräcklig för Linn, som inte förstod varför hennes inköp plötsligt var borta så hon skickade ett mejl till med en fråga om Amazon möjligtvis ville förklara varför hennes böcker raderats, men svaret blev att Amazon inte tänkte förklara varför. Linn skickade ytterligare ett mejl och bad återigen om att få hjälp med att få tillbaka sina böcker – men Amazon svarade då att hon inte skulle få något mer svar och om hon öppnade något mer konto så skulle det också bli avstängt – utan förklaring.

Storm i sociala medier

Sedan ett inlägg om ämnet publicerats på Martin Bekkelunds blogg har diskussionen om ämnet växt till stormstyrka i de sociala medierna. Diskussionerna rör främst begreppet ”DRM” (Digital Rights Management”) och frågan om man verkligen ”äger” det man köper digitalt till sina läsplattor, eller det som man placerar i ”molnet” på nätet. Genom att ”lägga på DRM” på de digitala produkter man köper behåller säljaren rättigheterna till, och i vissa fall förfogandet över, produkten ifråga – även om man betalt för den.

Äger man det man köpt?

I praktiken kan de flesta bolag som man köper digitala produkter ifrån (som spelplattformen Steam, eller programbutiken App Store från Apple) helt sonika stänga av din tillgång till de produkter du ”köpt”, och dessutom göra det utan förklaring. Huruvida Amazons agerande är lagligt eller inte inom EU är ännu en öppen fråga, och den kände nätdebattören och professorn Jeff Jarvis postade igår ett antal frågor i ämnet till Amazon och på sitt Google+-konto.

Idag tisdag, efter att historien blev känd och spreds på nätet, gjorde Amazon dock en helomvändning och öppnade åter Linns konto, men många andra konton på exempelvis Steam och Amazon har inte lyckats återfå sina inköp eller få en duglig förklaring efter liknande episoder.

Alla mejl i konversationen finns på den här bloggen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.