Tidigare under hösten stängde amerikanska justitiedepartementet ned åtkomsten till ett trettiotal fejkade nyhetssajter, som det ryska nätverket Doppelganger misstänks ligga bakom.
De hade spridit fejkade nyhetsartiklar, som såg ut att komma från kända nyhetsmedier som Washington Post och Fox News.
Enligt statsåklagare Merrick Garland hade de ett tydligt syfte: sprida budskap kring valet som gynnar Moskva och vidga splittringen i den amerikanska opinionen inför presidentvalet.
Ett annat sådant nätverk med ryska kopplingar, CopyCop, har under 2024 kartlagts av säkerhetsbolaget Recorded Futures analytiker. Deras rapporter visar hur CopyCop använder AI för att massproducera innehållet, som fokuserat både på de europeiska valen tidigare i år och det stundande USA-valet.
– De imiterar amerikanska lokala nyhetssajter och kan heta saker som ”Boston Times” till exempel. De jobbar i stor skala, men många nya artiklar som verkar äkta, för att långsiktigt bygga förtroende. För att vid ett senare skede sprida desinformation om enskilda händelser, förklarar Clément Briens, analytiker på Recorded Future.
Varnar för desinformationskampanjer
De senaste veckorna har amerikanska myndigheter på nytt varnat för desinformationskampanjer från främmande makt, särskilt i valets slutskede. Federala polisen FBI och myndigheten för cybersäkerhet CISA pekar i en rapport ut Ryssland och Iran som avsändare.
National Intelligence Council, som sammanställer information från alla delar av det amerikanska underrättelseväsendet, gör i sin rapport bedömningen att Kina, Ryssland och Iran är väl förberedda att utnyttja ett jämnt valresultat för att skapa oro genom digital desinformation i sociala medier.
Man konstaterar att de ryska påverkanskampanjerna har handlat om att svartmåla Kamala Harris, medan Iran verkar rikta in sig på att sprida en nedsättande bild av Trump.
I videon hör du mer om påverkanskampanjer i USA-valet på sociala medier.
Se hela programmet ”Fejkfabriken” på SVT Play.