– Det är sant att Amorella har kolliderat med en isboj, men det är inte orsaken till olyckan, säger Veli-Pekka Nurmi, Olycksutredningscentralens direktör, till SVT Nyheter.
– De skador som har uppkommit på fartyget är till följd av grundstötningen och det är därför Amorella står kvar på grundet, fortsätter han.
Det är dock ännu för tidigt att säga i vilket skede Amorella träffade bojen och vilken roll den har i händelseförloppet.
Enligt inspelningarna från sjöräddningen så uppstår först situationen med grundstötningen, varpå de väljer att medvetet köra upp Amorella på grund igen.
– Befälhavaren beslöt att styra Viking Amorella till grund eftersom situationen var sådan att det tog in vatten. Det är en mycket farlig situation, därför är det viktigt att snabbt stabilisera fartyget. Ett bra sätt att göra detta på, är att styra upp det på grund, säger Veli-Pekka Nurmi.
Orsaken ännu inte känd
Orsaken till att fartyget började ta in vatten är inte känd ännu.
– Nej, det vet vi inte, det är en viktig sak att förklara, men det vi vet är att det har hänt någon slags grundstötning. Vi tror att den är orsaken, säger Nurmi.
Det finns ännu inget som tyder på att fartyget skulle ha gått sönder och på så sätt börjat ta in vatten, enligt Veli-Pekka Nurmi.
– Men vi måste naturligtvis kontrollera att alla tekniska system fungerade rätt, säger han.
Det är alltså inte isbojen som har orsakat skadorna?
– Nej. Bojen spelar en roll, men inte stor roll. Amorella har kolliderat med den. Det kan inte vara en orsak till det här, säger Veli-Pekka Nurmi.
En bogserbåt finns på plats vid fartyget, som så småningom ska tas till Nådendal för att repareras.
”Extraordinärt”
Passagerarna, de flesta från Sverige och Finland, hämtades under söndagen från fartyget med sjöräddningens mindre båtar. De fördes sedan till olika terminaler beroende på vart de skulle åka vidare.
Vissa har fått sova på hotell och andra ska vara på väg hem om de inte redan är hemma.
Den här typen av händelser är ovanliga.
– Det här är väldigt extraordinärt. Det här ett fartyg som går den här rutten varje dag året runt och det är väldigt ovanligt att något avvikande händer överhuvudtaget, säger Eleonora Hansi, informationschef för Viking Line Skandinavien.
Den fortsatta utredningen görs av rederiet i samarbete med flera myndigheter, främst Finlands Transport- och kommunikationsverk Traficom.