Den här gången handlar förseningen om de 1.200 automatiska dörrarna i huvudbyggnaden, ett problem med elförsörjningen som förföljt flygplatsbygget under lång tid.
Det första spadtaget är snart det enda som gått enligt planen. Listan av problem som behövt åtgärdas verkar inte ta slut. Brandskyddet var undermåligt, rulltrappor för korta, träd var felplanterade, ljus gick inte att tända.
Projektet verkar ha fastnat i en ond spiral med ständiga kvalitetskontroller. Alla ändringar kräver nya tillstånd, vilket leder till nya kontroller. Ett hittills oprövat underjordiskt ventilationssystem har också varit en av stötestenarna, även sprinkleranläggningen.
Kostnaderna skenar
För varje månad som går ökar notan. Kostnaderna har fördubblats och är nu uppe i 66 miljarder kronor.
Ledningen har bytts ut ett antal gånger. De ursprungliga arkitekterna fick sparken och de skyller i sin tur på dålig planering av det gigantiska bygget. Underleverantörer har gått i konkurs och politiker beskylls för att ha blandat sig i de alltmer komplexa byggplanerna.
– Det skadar tron på stora offentliga byggprojekt. Det finns en ökad irritation bland företagen gentemot politikernas förmåga att planera och kalkylera den här typen projekt, säger Hubert Fromlet, rådgivare åt Tysk-svenska handelskammaren.
– Järnvägsstationen i Stuttgart är ett liknande exempel, säger han och drar även en parallell till bygget av nya Karolinska i Solna.
Efter det tyska enandet 1990 konstaterade politikerna att Berlin behövde en större flygplats för sina 3,5 miljoner invånare. Flygplatsen Tempelhof stängdes 2008. De två kvarvarande flygplatserna, Tegel och Schönefeld är slitna och underdimensionerade.
Invigningsdagen oklar
I oktober 2011 skulle den pampiga invigningsfesten hållas.
Den första stora förseningen kom 2011 med EU:s nya skärpta säkerhetsregler. Invigningen skulle flyttas till oktober 2013, sedan hösten 2014, därefter 2017 och nu vet man inte när det blir.
Prestigeprojektet har blivit en alltmer pinsam politisk skandal med exploderande kostnader.
– Trycket ökar på den gamla och slitna flygplatsen Tegel, säger flygexperten Jan Bergling till SVT Nyheter.
– Risken finns att underhållet är eftersatt eftersom flygplatsen skulle lagts ner för mer än fem år sedan, säger han.
Faktaruta:
Flygplatsen Berlin Brandenburg har flygplatsförkortning BER och är även uppkallad efter politikern Willy Brandt, tidigare förbundskansler och borgmästare i Berlin.
Flygplatsen ligger 20 km sydöst om Berlin och är tänkt att kunna hantera 30 miljoner passagerare per år. Ytan är lika stor som 2000 fotbollsplaner och har ett underjordiskt järnvägsnät med sex spår, även anpassat till höghastighetståg. BER är tänkt att ersätta både Berlin Tegel och flygplatsen Schönefeld.