När det gäller situationen i Sydkinesiska sjön spänner USA och några europeiska länder musklerna, medan man visar upp flathet när det gäller Svarta havet och Azovska sjön, anser han i en artikel han skrivit tillsammans med Nicu Popescu, vid tankesmedjan European Council on Foreign Relations, i Foreign Policy.
Bildt ser Ukrainas nya front som EU:s nästa stora utmaning, sedan ukrainska krigsfartyg beskjutits och därefter beslagtagits av Ryssland vid Kertjsundet mellan Krimhalvön och Ryssland.
Dyra kontroller
Då Ukraina och Ryssland på landsidan förskansat sig, är situationen på havet en helt annan, enligt Bildt. Ryssland har under flera månader långsamt strypt Ukrainas tillgång till Azovska sjön, och därmed satt östra Ukraina i en svår sits. Bland annat har ryska gränskontrollanter stoppat ukrainska fraktfartyg för kontroller, som kan kosta ett fartyg motsvarande 100 000 kronor om dygnet, enligt författarna.
”Det här gör ukrainsk export mindre konkurrenskraftig på internationella marknader, importen dyrare och lokala konsumenter fattigare – i en region som redan är fattig och traumatiserad av kriget och stora antal internflyktingar”, skriver Bildt och Popescu.
”Övervaka med drönare”
Författarna uppmanar västvärlden att skicka civila fartyg till området som en symbolisk gest för att upprätthålla sjöfartsfriheten.
”Och nej, Ryssland kommer inte att attackera eller ramma skepp från tredje land”, skriver de.
Bildt och Popescu vill också se en strategi för Ukraina och att man lättar på restriktionerna till de europeiska marknaderna, liksom att europeiska säkerhets- och samarbetsorganisationen OSSE börjar övervaka Azovska sjön med drönare och fartyg.