Sedan flera år tillbaka pågår forskning om olika sorters biobränslen för att minska flygets utsläpp. Även inom industrin finns en önskan att ställa om till bioenergi.
I Sverige har det pågått försök att utvinna biobränsle av skogsråvara. Även alger, matavfall och frityrolja används som biobränsle och blandas med det fossilbaserade jetbränslet. Svenskarnas flygresande har lika stor klimatpåverkan som bilåkandet i landet, enligt en rapport från Chalmers.
Inga tekniska hinder
Det finns inga tekniska hinder att använda biobränsle i flygmotorerna. Flera flygbolag använder redan delvis biobränsle trots att det är tre gånger dyrare än det traditionella flygfotogenet kerosin. Men ännu tillverkas biobränslet bara i liten skala av få aktörer.
– Det finns studier som visar att biobränslet minskar utsläppen av sotpartiklar med mellan 50 och 70 procent. Men vi behöver fler tester om hur detta påverkar klimatet, säger Jonas Åkerman.
I Tyskland pågår forskning i samarbete med amerikanska rymdmyndigheten NASA om hur biobränsle av växten oljedådra (Camelina sativa) kan minska sotpartiklarna i kondensstrimmorna. Forskarna mäter partiklar i de vita streck av vattenånga som bildas vid flygning på hög höjd. De iskristaller som bildas av luftfuktigheten använder kolbaserade sotpartiklar att kondensera kring.
Forskarna vid flygbasen Ramstein anser att kondensstrimmorna täcker tio procent av centrala Europa och bildar ett lock som ökar jordens uppvärmning och växthuseffekten.
Färre flygresor
– Mängden bioenergi är begränsad både i Sverige och globalt. Det kommer att ta tio år innan vi skulle kunna ha storskalig produktion. Under tiden ökar utsläppen. Vi kan behöva minska flygresandet med ungefär en tredjedel, vilket skulle motsvara ett flygresande på 2005 års nivå. En del företag försöker dra ner på affärsresandet och minskar därmed också sina kostnader, säger Jonas Åkerman.