Foto: TT

Dansk skola delar upp klasserna efter etnicitet – får hård kritik

Uppdaterad
Publicerad

Ett gymnasium i danska Århus har delat upp sina gymnasieklasser efter etniskt danska elever och elever med invandrarbakgrund. Trots att skolan får hård kritk så försvarar rektorn beslutet.

– Det var den minst dåliga idén jag hade att välja på, säger rektorn Yago Bundgaard.

Det är vid Langkaer Gymnasium i danska Århus som rektorn nu valt att sätta elever med efternamn som Jensen och Hansen i tre klasser där fördelningen mellan elever med etniskt danskt ursprung och elever med invandrarbakgrund nu är 50-50. I de andra fyra klasserna går det enbart elever med invandrarrötter, skriver Jyllandsposten.

”Minst dåliga”

Anledningen till uppdelningen är enligt rektorn att skolan sedan 2007 har gått från 25 procent elever med annan etnisk bakgrund än dansk, till 80 procent nu efter sommaren.

– Det var den minst dåliga idén jag hade att välja på, säger rektor Yago Bundgaard till Jyllandsposten.

Till danska TV2 förtydligar han sitt beslut:

– Om vi ska få integrationen att fungera måste det finnas tillräckligt med danskar, för att det ska bli ett samspel. Det har varit alldeles för få danska elever, säger Yago Bundgaard.

Han kräver också verktyg för att kunna säkerställa en mer rättvis fördelning av elever till gymnasieskolor. Det skulle kunna uppnås genom att exempelvis begränsa det fria valet av skola och sätta ett tak på andelen tvåspråkiga elever vid varje gymnasium.

Kan vara olagligt

Kritiken mot den etniska uppdelningen på Langkaer Gymnasium har varit massiv. Den partipolitiskt obundna organisationen SOS mot rasism ordförande Jette Möller säger till tidningen ”att det är ren diskriminering när du sorterar människor beroende på om de är vita eller bruna danskar”.

Även advokaten Nanna Krusaa, vid institutet för mänskliga rättigheter är kritisk.

– Om du placerar studenter i klasser enbart efter ras eller etnicitet är det enligt min bedömning helt klart olagligt, säger hon.

Men vid Aarhus Universitet förstår man rektorns beslut.

– Om jag var ordförande skulle jag göra exakt samma sak. Jag vet att det kanske låter rasistiskt men man måste skapa en miljö där danska barn inte är en minoritet. Annars är det risk att även de byter skola och då blir det 100 procent (elever med annan etnisk bakgrund än dansk, reds anm), säger professor Niels Egelund.

Politisk konflikt

Även politiker har gett sin syn på Langkaer Gymnasiums agerande. Utbildningsminister Ellen Trane Nörby (Venstre) kräver en förklaring från rektorn.

– Det säger sig självt att man inte kan dela upp elever efter hårfärg, hudfärg eller etnicitet. Men man kan gärna ta pedagogisk hänsyn. Vi har bett rektorn om en redogörelse i saken för att få veta vad som är upp och ned, säger Ellen Trane Nörby till TV2.

Men den mer högerinriktade partikollegan Inger Stöjberg, invandrings- och integrationsminister, är av en annan mening. Hon skriver på Facebook, med anledning av den apartheid-koppling som många kritiker gjort, att hon stödjer rektorns agerande.

”Jag förstår mycket väl den gymnasierektor som sätter samman klasserna så att etniska danskar inte blir i minoritet. Det har inget med apartheid att göra. Det handlar om att danska elever självklar ska gå i en klass där man kan ha ett helt vanligt danskt ungdomsliv med allt vad det innebär.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.