Det har brunnit på färjan sedan tidigt i går morse och fortfarande finns över 100 passagerare kvar ombord. Jan Wisén, som bland annat hanterar samordningen av räddningstjänsten i Sverige, är orolig över utvecklingen.
– Det är ett extremt svårt läge att evakuera i hårt oväder på öppet vatten. Med tanke på att branden pågått under en väldigt lång tid och de extremt dåliga väderförhållandena är situationen väldigt allvarlig, säger han.
Evakuering till havs sista utvägen
Om allt fungerar som det ska bör en färja klara att hantera en brand ombord på egen hand med egen organisation och släcksystem och sedan ta sig till land för egen maskin. Att evakuera till havs, som man nu gör, är sista utvägen, menar Jan Wisén.
– Man borde ha tagit sig till land så snabbt som möjligt. Klarar man inte att släcka ska man evakuera med hjälp av livbåtarna, men det är en rätt komplicerad operation. Det har också gått väldigt lång tid nu, vilket är märkligt.
Helikopter långsam metod
Det snabbaste sättet att evakueras till havs är att använda sig av livbåtarna. Några livbåtar har lämnat färjan, men nu räddas istället de kvarvarande passagerarna med hjälp av helikopter.
– Det tar väldigt lång tid då man bara kan vinscha upp en åt gången och det kräver många helikoptrar, säger Jan Wisén.
Mörkret faller
Förutom hård sjö och extrema vindar försvårar också mörkret arbetet med att rädda de kvarvarande passagerande från röken och lågorna.
– En sådan här räddningsoperation blir mycket mer komplicerad när det är mörkt. Det blir både svårare att se livbåtarna i mörkret och för helikoptrarna att jobba.