På måndagsmorgonen lämnade ett fartyg lastat med spannmål hamnen i Odessa i Ukraina och 26 000 ton majs är nu på väg mot Libanon. Men det är än så länge för tidigt att säga huruvida fartyget kommer att nå sin slutdestination eller inte, säger Oscar Jonsson.
– Det ser ut så hittills, men det är lite tidigt att säga, säger han.
Fartyget ska, efter att ha blivit försenat på grund av dåligt väder, inspekteras i Istanbul på onsdagsmorgonen. Inspektionen ska genomföras av representanter från Turkiet, Ukraina, Ryssland och FN.
– Då har Ryssland en formell chans att stoppa det, säger Oscar Jonsson.
Utesluter inte sabotage
Samma dag som avtalet, framförhandlat av FN och Turkiet, slöts angrep Ryssland hamnen i Odessa med robotattacker som enligt Ukraina slog ut viktig hamninfrastruktur. Jonsson utesluter inte att liknande sabotage kan ske framöver.
– Man visar goodwill genom att försöka få till en lösning men samtidigt kan man förstöra det här längre fram. Man öppnar upp för lite export och exporterar så mycket man kan själv och sen gör man saker, till exempel som de här robotattackerna.
Avtalet gäller bara i fyra månader, därefter måste ett nytt förhandlas fram. Trots att 26 000 ton spannmål nu har lämnat Ukraina kvarstår ungefär 20 miljoner ton, som väntar på att exporteras.
”En testballong”
Enligt Oleksandr Kubrakov, Ukrainas infrastrukturminister, väntar ytterligare 16 fartyg ”på sin tur”. Avgörande för hur många fartyg som kommer att avgå är bland annat hur mycket det kommer att kosta att försäkra lasterna, menar Jonsson.
– Det här en testballong. Försäkringsmarknaden väntar och ser. Det kanske är så att ett till tio fartyg avgår och sen så bryter man. Inspektionerna kan vara ett sådant tillfälle då man sätter stopp.
Påverkar det här läget mellan Ukraina och Ryssland?
– Nej, jag tror inte det gör det. Inte förrän Ukrainsk export uppgår i så stor skala att det ger ett signifikant ekonomiskt tillskott.