• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Flygsäkerhetsexperten om plankraschen i Kazakstan. Foto: AFP/Montage

Experten: Flygsäkerheten på äldre plan bör vara densamma som nya

Uppdaterad
Publicerad

Kazakstan skakas av en dödlig flygkrasch där flera personer mist livet. Det olycksdrabbade planet, en Fokker 100, är en äldre flygplanstyp – men det ska inte ha någon betydelse för säkerheten, menar experten Hans Kjäll.

Det var strax efter att planet lyfte från flygplatsen i staden Alamty som det plötsligt kraschade in i ett tvåvåningshus. Ombord på planet fanns omkring 100 personer och minst 12 personer har omkommit i olyckan, enligt nyhetsbyrån AP.

En överlevare berättar för tidningen Vremya att planet började skaka ungefär två minuter efter att det började lyfta från marken, skriver Reuters.

”Kan ha flugit i för låg fart”

Vad som orsakat kraschen är ännu okänt, men flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll har en hypotes utifrån vittnesmålet om skakningarna:

– Det tyder på att flygplanet av någon anledning har flugit i för låg fart, säger Hans Kjäll i SVT:s Morgonstudion, men poängterar att det är för tidigt att slå fast något innan en utredning är genomförd.

Han beskriver olyckan som ”ytterst allvarlig” och säger att den drabbar en flygplanstyp, Fokker 100, som är ”ganska gammal”. Enligt Hans Kjäll slutade den tillverkas i mitten av 90-talet.

– Men flygsäkerheten på äldre flygplan bör vara densamma som nya faktiskt, ända till slutet när man uppnått maximal flygtid, säger han.

Se hela intervjun i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.