Intensivt sökande efter Titan ledde på torsdagen fram till fynd i form av vrakdelar tillhörande farkosten. Alla fem passagerarna ombord bedöms ha dött.
Den amerikanska kustbevakningens slutsats är att farkosten imploderat. Till skillnad från en explosion går kraften vid en implosion inåt.
– Det stora trycket är fyratusen ton på en kvadratmeter, det är extrema krafter, säger Bo Rask, tidigare kommendör i marinen och hedersledamot i Kungliga Örlogsmannasällskapet.
Kommer vi att få reda på exakt vad som hänt?
Andra farkoster kommer att behövas för att få upp vrakrester. Hur lång tid det tar beror på delarnas skick.
– Under förutsättning att man får upp delarna tror jag man kan göra en hyfsat bra analys, men det kommer säkert att ta väldigt lång tid för farkosten är förmodligen väldigt skadad.
Titan är en typ av undervattensfarkost som till skillnad från ubåtar har en kortare uthållighet och är gjord för att gå ner på extremt stora djup. Medan ubåtar håller sig till 500-600 meters djup, kan vissa farkoster gå ner till 11 000 meter i forskningssyfte, berättar Bo Rask.
– De har med framgång kunnat utforska de stora havsdjupen och det tycker jag är något som ska fortsätta. Den här typen av turistresor hoppas jag däremot att man stänger dörren för nu.
Avråder bestämt
Själv säger Bo Rask att han inte skulle ha klivit ombord på Titan. Inte heller skulle han åka ned till 20 meters djup på en semesterresa för att exempelvis titta på ett korallrev. Många ubåtsnationer, exempelvis Sverige, har ett räddningssystem som kan ta upp delar av eller en hel besättning i en enda resa. Men sådana räddningssystem finns inte på exempelvis en turistort.
– Klockan tickar lika snabbt för dem som den gör för en ubåt i ett verkligt skarpt läge, så jag avråder bestämt från att hålla på med det här.