Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Varför drabbas just Mondelez av bojkotter medan andra företag kommer lindrigare undan? Hör kris- och kommunikationsexperten Heidi Wold i klippet. Foto: SVT

Experten om bojkotten av Mondelez: Kommer ta tid att reparera varumärket

Uppdaterad
Publicerad

Bojkotten av livsmedelskedjan Mondelez produkter fortsätter. Men kommer varumärkena att påverkas av det på sikt och i så fall hur?

– Risken är att kunderna vänjer sig vid andra varumärken, säger kris- och kommunikationsexperten Heidi Wold.

Mondelez, som bland annat äger det varumärken som Marabou, Daim, Philadelphia och O'boy, svartlistades av ukrainska myndigheter för drygt två veckor sedan. Detta på grund av att företaget har kvar både fabriker och försäljning i Ryssland. Enligt ukrainska myndigheter betalade Mondelez in över en halv miljard kronor i skatt till Ryssland under 2022.

Även den svenska blöj- och papperstillverkaren Essity har hamnat på Ukrainas svarta lista men till skillnad från Mondelez väljer man nu att sälja all sin verksamhet i Ryssland.

Sedan nyheten kom har flera verksamheter valt att bojkotta företagets produkter, däribland SJ, Svenska fotbollförbundet, flygbolaget Norwegian samt Petter Stordalens hotellkedja Strawberry (tidigare Nordic Choice) med 229 hotell.

Moraliska beslut allt viktigare

Mondelez skriver i ett uttalande på lördagen att de ”inser att detta är en emotionellt laddad fråga” .

Krisexperten Heidi Wold på King Street PR menar att felaktiga moraliska beslut i dag kan få större konsekvenser för ett företag än felaktiga finansiella beslut.

– Man behöver ta in att världen ser annorlunda ut i dag. Man behöver leva sitt hållbarhetsarbete hela vägen ut i den kommersiella affären. Mondelez har fått sig en stor törn som kommer att ta tid att reparera, säger hon.

”Urstarkt varumärke”

Mondelez är dessutom ett ganska neutralt varumärke för gemene man, till skillnad från Marabou.

– När det gäller Marabou är det ett urstarkt varumärke i Sverige, det kommer att hämta sig snabbt just därför. Men ju längre tid bojkotten pågår desto större blir påverkan. Risken finns att kunderna vänjer sig vid andra varumärken, säger Heidi Wold.

I klippet förklarar hon varför vissa företag väljer att vara kvar i Ryssland.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.