Den amerikanska motsvarigheten till Konkurrensverket, FTC, har stämt Facebook för att bibehålla ett monopol inom sociala medier, bland annat genom uppköp av konkurrenter. Det mest högprofilerade fallet är det amerikanska justitiedepartementets stämning av Google som anklagas för att befästa ett monopol inom sök, bland annat genom att företagets sökmotor är förinstallerad på mobiler.
I ett annat fall anklagas Google för att upprätthålla ett monopol inom reklam på nätet. Dina Srinivasan, jurist med bakgrund inom online-annonsering, har anlitats som konsult av Texas statsåklagare Ken Paxton, som driver fallet tillsammans med 14 andra delstater.
Under hård press
– I USA har vi nu tre olika fall mot Google på samma gång. Jag tror de är under för mycket press för att slippa undan. Rättsprocesserna kommer ta år, under tiden borde vi driva frågan om lagstiftning, tycker hon.
Utvecklingen går åt det hållet. Det vi såg utspelas nyligen i Australien, med regeringen som hotade lagstifta mot Google och Facebook för att tvinga dem betala för att länka till och dela artiklar från nyhetsmedier, kan fler länder komma att ta efter.
I EU föreslår kommissionen lagstiftning som tar sikte på techbolag som är så stora att de automatiskt ska klassas som ”grindvakter” och därmed tvingas leva upp till särskilda konkurrensbefrämjande regler.
– Då blir det tydligt vad dina skyldigheter är och vad du inte får göra, menar EU-kommissionär Margrethe Vestager med ansvar för konkurrensfrågor.
Hoppas på justerad spelplan
Petra Wikström, chef för policyfrågor på mediekoncernen Schibsted, hoppas att EU ska justera spelplanen så att de gamla mediebolagen kan stå sig i konkurrensen med de nya, techjättarna.
– Lagförslaget i EU skulle kräva transparens av Google och Facebook och göra det svårare för dem att samla in data för sin onlineannonsering, menar hon.
Schibsted har nu inlett annonssamarbete med forna konkurrenten Bonnier, något som hade varit otänkbart för några år sedan.
– Vår syn på marknaden har ändrats radikalt på bara fem år. Numer ser vi uteslutande de globala techjättarna som våra konkurrenter, konstaterar Alexander Lydecker, kommersiellt ansvarig på Bonnier News.