Till vänster: En deepfake av en dansande Macron, i mitten: löpare hoppar över sopor på banan, till höger: en simmare hämtar andan i en smutsig flod

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Macrons dansande deepfakekopia har setts miljontals gånger. Men musikvideon är inte oskyldig satir som gör narr av Frankrikes OS-värdskap. Den är del av en omfattande prorysk påverkanskampanj. Foto: X

Falska terrorhot ska skrämma bort åskådare från OS

Uppdaterad
Publicerad

Den ryska desinformationsmaskinen går på högvarv under OS i Paris. Evenemanget, och värdlandet Frankrike, har länge varit en prioriterad måltavla. Bland annat försöker man med fabricerade terrorhot skapa rädsla, försämra landets anseende internationellt och vända fransmännen mot myndigheterna.

En maskerad man med en palestinsk flagga tittar in i kameran. ”Blod kommer att flyta på Paris gator”, säger han på arabiska.

Videon ska enligt proryska konton på X visa en Hamaskrigare, som hotar den franska huvudstaden med ett stundande terrordåd under OS. Klippet har setts miljontals gånger och spreds bland annat av israeliska Jerusalem Post. Men videon är falsk.

OS i Paris 2024

Klippet har av Microsofts Center för hotanalys knutits till en hotaktör som man kallar Storm-1516. Aktören ligget bakom en påverkanskampanj som SVT tidigare har rapporterat om.

Historien är bara en av många som delats det senaste året av proryska påverkansoperationer med OS som måltavla.

Videon spreds först av ett anonymt konto på X, och publicerades av ett antal arabiska tidningar. Klippet delades inte av Hamas officiella kanaler, och en talesperson för terrorgruppen dementerar att det är dess verk. Mönstret är kännetecknande för en pågående prorysk påverkanskampanj, som SVT rapporterat om. Kampanjen använder arabiska och afrikanska medier för att ge falska nyheter legitimitet. Foto: X

Sprids av proryska botar

En annan sådan operation är den så kallade Doppelgänger-kampanjen, som sprider prorysk propaganda på sociala medier, bland annat med hjälp av botar (falska och automatiserade konton).

Frankrike är ett av de länder som utsatts mest av påverkanskampanjen. Inför EU-valet och det efterföljande parlamentsvalet försökte man motarbeta den sittande presidenten Emmanuel Macrons parti och gynna ytterhögern.

Propagandan har vid flera tillfällen tagit upp risken för terrordåd under mästerskapen. I juni spreds en falsk video där den amerikanska underrättelsetjänsten CIA påstods ha utfärdat en varning för förhöjda terrorhotnivåer under evenemanget.

Misstro mot myndigheter

Enligt Microsoft kan syftet vara att skrämma bort åskådare från att delta i evenemanget.

Propagandan syftar också till att måla upp OS som ett franskt fiasko. Återkommande lyfts exempelvis floden Seines föroreningar – och de kostnader det inneburit att rena vattnet.

Ett mål kan vara att undergräva fransmännens förtroende för makthavarna. En annan förklaring är sannolikt Rysslands begränsade deltagande i mästerskapen. Ryska idrottare får tävla, men bara under neutral flagg.

– Slutligen så erbjuder OS global exponering i medierna, och därmed en möjlighet att skada Frankrikes anseende i världen, säger David Colon, som är professor och forskare vid universitetet Sciences-Po i Paris, till France 24.

Påverkansoperationen experimenterar också med satir. Nyligen spreds en falsk musikvideo med en deepfake av Macron – se mer i videon.

DET HÄR ÄR ”DOPPELGÄNGER”

Doppelgänger sprider ryska narrativ vars huvudsakliga mål är att försvaga västvärldens stöd till Ukraina och skapa oenighet bland Ukrainas allierade.

Kampanjen har fått sitt namn efter strategin att använda falska kopior av betrodda nyhetssajter för att sprida budskapen. Kopiorna är närmast identiska med originalen och ska lura läsaren att avsändaren är äkta.

Budskapen sprids också via egenskapade proryska propagandasajter och ibland med hjälp av genuina nyhetsartiklar som delas vidare, om de går i linje med Kremls narrativ.

Kampanjen har pågått sedan åtminstone maj 2022 och avslöjades av EU Disinfolab i september samma år. Trots det fortsätter kampanjen.

Meta och franska myndigheter har kunnat knyta påverkansoperationen till två ryska företag: Struktura och Social Design Agency.

Källa: EU Disinfolab

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

OS i Paris 2024

Mer i ämnet